Emokykla.lt

Kaip užauginti „knygų drakoną“?

2018-09-18
Susijusios temos: Skaitymas
 Kaip užauginti „knygų drakoną“?
Gustė POCIŪTĖ
Nuo vienerių metų darželį „Aukštyn kojom“ lankantis vaikas į mokyklą iškeliauja perskaitęs per 200 knygų, taigi, tapęs tikru „knygų darkonu“!
 
Be ko darželyje „Aukštyn kojom“ neištveriame nei dienos? Be knygų! Darželyje ypatingas dėmesys yra skiriamas vaikų literatūrai – jos pažinimui, skaitymui, analizavimui bei joje pateiktos gerosios patirties pritaikymui kasdieniniame gyvenime. Skaitydami istorijas vaikai susipažįsta su herojais, iš jų semiasi idėjų, mokosi gyvenimiškų pamokų, vertybių ir susipažįsta su pasauliu. Įsivaizduokite, nuo vienerių metų darželį „Aukštyn kojom“ lankantis vaikas į mokyklą iškeliauja perskaitęs per 200 knygų, taigi, tapęs tikru „knygų darkonu“!
 
Neatsitiktinai Vilniuje įsikūręs knygų darželis „Aukštyn kojom“ 2017–2018 m. dalyvavo programos „NordPlus Junior“ mobilumo projekte „Creative reading“. Turėjome tikslą pasidalyti savo sukaupta patirtimi ir iš partnerių Švedijoje išmokti naujų metodų, kuriuos naudodami galėtume praturtinti ugdymo programą bei motyvuoti šiuolaikinius vaikus pamilti knygą.
 
Projekto metu darželio komanda lankėsi Švedijos ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir priėmė partnerius Lietuvoje. Vizitų metu buvo stebimos įstaigų skaitymo veiklos, dalijamasi patirtimi: kaip planuojamos veiklos, pasirenkami metodai, taikomos strategijos, atliekamos su skaitymu susijusios veiklos. Projekto pabaigoje buvo sukurtas gidas „Kaip užauginti knygų drakoną“. Viena jo dalis skirta pedagogams, dirbantiems su ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikais, o kita – tėvams. Dalijamės jo ištrauka.
 
Interaktyvusis skaitymas susideda iš kelių etapų:
• planavimo (literatūros pasirinkimo ir analizavimo);
• pasiruošimo (teksto ir aktualių iliustracijų pasižymėjimo, strategijos pasirinkimo ir pan.);
• knygos skaitymo (viršelio ir iliustracijų aptarimo, strategijų naudojimo ir pan.);
• veiklos apie skaitymą (minčių žemėlapių kūrimo, kūrybos/rašymo apie skaitymą ir pan.).
 
Atsižvelgdamas į vaikų amžių ir gebėjimus pedagogas parenka savaitės knygą ir atidžiai ją perskaito. Pasiruošimo etape nustatomas skaitymo tikslas ir pagal jį pasirenkama interaktyvaus skaitymo strategija bei numatoma, kada ji bus naudojama: skaitymo pradžioje, eigoje ar jo pabaigoje. Nuo vaiko gebėjimų labai priklauso, kokia strategija taps jo mėgstamiausia. Nuspėjimą labiausiai mėgsta vaikai, pasižymintys lakia fantazija, o į santraukos formulavimą lengviausiai įsitraukia gebantys gerai susikaupti ir matyti didelį paveikslą. Dirbant su knyga svarbu naudoti skirtingas strategijas, nes lavinami skirtingi gebėjimai. Pavyzdžiui, žinių aktyvavimas puikus kontekstinio ugdymo pavyzdys.
 
Labai svarbu, kad pedagogas užsibrėžtų, ko šiandien skaitymo metu nori išmokyti vaikus ir apgalvotų, kaip tą tikslą aiškiai perteiks vaikams. Dienos skaitymo tikslu pasidalinti su vaikais būtina. Taip sudominame vaiką, išlaikome dėmesį, jis turi apie ką galvoti klausydamas istorijos. Galima jį pateikti užduodant klausimą ar paskiriant su skaitymu susijusią užduotį, kurią vaikas sužino anksto. Jei klausimą planuojame užduoti skaitymo pabaigoje, apie tai taip pat įspėjame prieš skaitymą. Interaktyvaus skaitymo uždavinys vaikams formuluojamas, taip, kad kiekvienas vaikas aiškiai suprastų, į ką klausydamas turėtų atkreipti dėmesį.
 
Skaitymo metu arba iškart po jo atliekama su skaitymu susijusi veikla, skirta užtikrinti, kad tikslas buvo pasiektas. Pavyzdžiui,. formuluojant santrauką naudinga kurti minčių žemėlapius. Jie skirti su vaikais žymėtis, ką naujo sužinojome, kas, jų manymu, buvo svarbiausia. Vaikai įtraukiami į piešimo procesą, jie patys turi sugalvoti simbolius, kaip galėtume pasižymėti norimą objektą/įvykį (pavyzdžiui, norint pavaizduoti, kad bitės jaučia kitas bites net tamsoje vaikai pasiūlo nupiešti sieninį jungiklį šviesai įjungti). Minčių žemėlapis padeda atrasti ryšius; išsiaiškinti pagrindinius herojus, jų bruožus; išskirti esminius įvykius ir kaip jie pakeitė istoriją; diskutuoti; tiksliai suformuluoti santrauką; suteikia vedėjo vaidmenį vaikams ir leidžia būti išklausytiems kitų.
 
Jei norite, kad pasidalintume gerąja „knygų drakono“ auginimo patirtimi ir jūsų komandą išmokytume, kaip praturtinti skaitymo veiklas interaktyvaus skaitymo strategijomis, susisiekite darzelis@aukstynkojom.lt
 
„Nordplus Junior“ programa, „Creative reading“ projektas
 
Projekto metu Švedijoje, Stockholme „Aukštyn kojom“ komandos aplankytos įstaigos:
  • SE-Anemonen
  • Forskolan 51:an AB, Bjorksatravagen
  • Blassipan Aprikosgatan 64 165 60 Hasselby
Susiję:
Šaltiniai: