Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  

Šiuolaikinė alfa karta – ar suprantame savo vaikus?

2020-09-14
Susijusios temos: Vaiko ugdymas
Šiuolaikinė alfa karta – ar suprantame savo vaikus?
Šios kartos vaikams ugdymo procesas turi būti organizuojamas dinamiškai, įtraukti ir sudominti – teikti prasmę bei atsakyti į aktualius klausimus. 
Nuo 2010 metų gimstanti ir auganti alfa karta dažniausiai išskiriama dėl aukštų technologijų, kurios lydi vaikus nuo mažumės bei gero materialinio aprūpinimo, kylančio iš bendrai gerėjančios ekonominės situacijos ir to, kad vaikus gimdo vis vyresni tėvai, jau sukūrę geresnę materialinę gerovę bei įgiję psichologinį pasiruošimą tėvystei. Į ką svarbu atkreipti dėmesį, auginant šios kartos vaikus, bei kaip jiems padėti save realizuoti – pataria psichologė Evelina Jokubkienė bei neformalaus ugdymo akademijos Kaune „Alfa vaikai“ vadovė Rūta Kuodienė.
 
Šiuolaikinių vaikų išskirtinumai
 
„Alfa kartai būdingas aukštesnis savęs vertinimas, kai siekiama pagarbos ir lygiavertiškumo su vyresniaisiais. Ši karta kaip niekad gali ir yra linkusi eksperimentuoti, išbandyti, savo veikloje atrasti tam tikrų dėsnių, naudoti įvairias priemones bei prietaisus. Alfa vaikams svarbiausiu tampa ne rezultatas ir net ne procesas. Šie vaikai nori išbandyti ir suvokti kuo daugiau skirtingų būdų tikslui pasiekti bei atrasti veiklos prasmę“, – pasakoja psichologė Evelina Jokubkienė.
 
Sudėtingos technologijos alfa kartą lydi nuo gyvenimo pradžios, tai skatina technologinį raštingumą, greitesnę adaptaciją taikant naujus įrenginius bei didesnę technologijų integraciją gyvenime. Alfa kartos vaikai geba greičiau nei ankstesnės kartos atstovai perkelti dėmesį tarp skirtingų veiklų ar vienu metu atlikti kelias veiklas, naudoti ir integruoti didelius kiekius informacijos, tačiau jiems sunkiau ilgai ir nuosekliai vykdyti vieną užduotį, alfa vaikams būdingas nekantrumas.
Psichologė pastebi, jog asmeninio dėmesio poreikis atsiranda bandant suprasti savo veiklos prasmę, jausti įvertinimą, pagalbą ir mokytojų bei tėvų mentorystę, kai stengiamasi padėti atrasti savarankiškai, o ne atmintinai išmokyti esamų tiesų. Dėl gebėjimo apdoroti daug skirtingos informacijos ir plataus interesų lauko alfa vaikams svarbi asmeniškai prasminga ir įdomi, kintanti, įvairialypė veikla, bendravimo galimybės su bendraminčiais ne tik pamokų, bet ir veikloje po pamokų. Šios kartos atstovų reikėtų stengtis neapriboti tik būtina informacija, skatinti kuo atviriau bendrauti su bendraamžiais, turinčiais panašių interesų.
 
Alfa vaikų ugdymas
 
„Šios kartos vaikams ugdymo procesas turi būti organizuojamas dinamiškai, turėtų įtraukti ir sudominti – teikti prasmę bei atsakyti į aktualius klausimus. Neretai girdime, jog mokiniai nedėmesingi, trukdo vieni kitiems, o paklausti „kodėl“ atkerta, jog pamokose – tiesiog neįdomu. Akivaizdu, jog senieji metodai tikę Y ir Z kartoms alfa kartai – netinka.
 
Su alfa kartos vaikais gerų rezultatų pasieksime, kuomet veiklomis suteikiama galimybės mokytis sprendžiant problemas, eksperimentuojant, tyrinėjant realius pasaulio reiškinius, jų prasmę kasdienybės kontekste. Labai svarbu vaikams leisti prisiimti atsakomybę už atliktas užduotis, įvertinti indėlį komandinėse užduotyse, projektinius darbus. Tai padeda labiau įsitraukti, suteikia svarbumo jausmą bei labiau motyvuoja“, – pastebi neformalaus ugdymo akademijos Kaune „Alfa vaikai“ vadovė Rūta Kuodienė.
 
Tėvų vaidmuo – išklausyti ir suprasti
 
„Tėvų vaidmuo auginant šią kartą tampa itin svarbus, kadangi vaikams vis reikšmingesnis procesas ir jo prasmė. Todėl turime gilintis į atžalos poreikius, pomėgius, gebėjimus bei stengtis, jog ne tik ugdymo įstaigose, bet ir namuose ar veiklose po pamokų, laikas būtų leidžiamas prasmingai. Todėl rekomenduoju būrelius rinktis kartu su vaiku – juk esate lygiaverčiai šeimos nariai, iš anksto aptarkite, ko vienoje ar kitoje studijoje mokysis, kokiose veiklose dalyvaus vaikas. Sužinokite, ar didelė bus grupė, kiek dėmesio skiriama kiekvienam vaikui individualiai, ar bus dirbama grupėmis, ar naudojamos išmaniosios technologijos. Aptarkite viską šeimoje“, – pataria Rūta Kuodienė.
 
Dar vienas svarbus šių vaikų išskirtinumas, kuris tikrai vis išbando tėvų kantrybę: vyresniųjų kartų atstovai linkę iš savo pedagogų ar vyresnių asmenų gaunamą informaciją priimti kaip nekvestionuojamą. „Dėl šios priežasties šiais laikais kyla nemažai konfliktų tarp vaikų ir tėvų, vaikų ir mokytojų: ieškančiam prasmės šiuolaikiniam mokiniui neatrodo keista ar netinkama klausti ir diskutuoti – kam to reikia, kodėl turiu tai atlikti, kuo šios žinios pravers ateityje, ar tikrai man to reikės, ir kitų panašių klausimų. Mums, tėvams bei mokytojams, tai dažnai gali atrodyti keista, nesame įpratę būti paruošę argumentų atsargos, o tai, beje, XXI amžiuje labai reikalingas įgūdis, to ne tik turėtume mokyti alfa vaikus, bet ir mokytis patys“, – pastebi R. Kuodienė.
 
Psichologė Evelina Jokubkienė atkreipia dėmesį, jog reikėtų pamiršti įprastomis tapusias auklėjimo klišes apie lyderystės ugdymo svarbą, technologijų ribojimą bei tinkamų ar netinkamų metodų parinkimą vaikui:
 
  • Nepamirškite, jog net ir geriausi lyderiai dirba su komandomis, tad skirkite laiko lavinti gebėjimą dirbti komandoje, bendradarbiavimą, komandinį tikslo siekimą.
  • Alfa kartos vaikams ypač svarbu, kad šeimoje į juos būtų žiūrima kaip į lygiaverčius šeimos narius. Pasirinkimai, kurie priimami dėl jų ar dėl visos šeimos, būtų paaiškinti, jei galima – aptarti iš anksto.
  • Mokant ir auklėjant, svarbu pasitelkti kuo įvairesnių metodų, priemonių, pavyzdžių, stengtis kartu atrasti prasmę, dėl ko reikia kažką išmokti, kitaip elgtis. Tai nėra karta, kuri klausys vien todėl, kad „taip reikia ir viskas“.
  • Procese, mokantis nuo kasdienių iki specifinių įgūdžių, dažnai padeda naudojimasis technologijomis – pavyzdžiui, vaizdo įrašas, kaip valytis dantis. Technologijos tokia neatsiejama alfa kartos dalis, kad svarbiau ją tinkamai integruoti ir panaudoti apibrėžiant tam tikras taisykles, negu tiesiog riboti, atsižvelgiant išskirtinai tik į naudojimosi laiką.
  • Dėl sunkumų išlaikyti dėmesį ties viena veikla, naudinga nuo mažens skatinti užsiėmimus ar galbūt net specialiai užsiimti vaikams įdomia veikla, kuri skatintų sutelkti dėmesį.
 
Veiklas po pamokų išnaudokite vaiko poreikių tenkinimui
 
Pasaulio Ekonomikos forumo atliktų tyrimų duomenimis jau po dvejų metų keisis didžiulė dalis (42 proc.) darbo vietose reikalingų įgūdžių. Norint sėkmingai prisitaikyti prie aktyviai besikeičiančio pasaulio, kuriame vis svarbesnės tampa technologijos, dirbtinis intelektas, alfa kartai svarbiais ir reikalingais įgūdžiais tampa gebėjimas kritiškai mąstyti, savo teiginių ir veiksmų argumentavimas, savarankiškas sprendimų priėmimas, pasekmės bei priežasties ryšio suvokimas. Taip pat, vis mažėjant teorinių žinių svarbai, jų vietą užima gebėjimai bendradarbiauti ir efektyviai komunikuoti – dalindamiesi skirtingomis patirtimis ir turima informacija bei konstruktyviai dirbdami komandoje, šiuolaikiniai vaikai pasiekia aukščiausių rezultatų.
 
„Vis dažniau įprasti ir standartiniai būreliai vaikams tampa neįdomūs, nes tiesiog nebetenkina šiandienos vaikų poreikių, greitai pabosta. Neužmirškite, jog šios kartos atstovai – multialikėjai ir ties viena ir ta pačia veikla jiems sudėtinga ilgiau išlaikyti dėmesį, jie nekantūs.
Reikia ieškoti veiklų, kuriose vaikai ne tik tobulintų vieną ar kitą gebėjimą, tačiau ir jaustų veiklos prasmingumą bei globalią to reikšmę, veikla būtų dinamiška: pavyzdžiui, alfa akademijoje visos veiklos paremtos tuo, jog vaikai kuria savarankiškai: kūrybinius projektus, inžinerinius sprendimus, kulinarinius receptus ir pan. Gyvenant technologijų amžiuje svarbu ne tik tapti kasdieniu jų vartotoju, tačiau suprasti ir veikimo principus bei kurti dar tobulesnius sprendimus, todėl vaikus mokome robotikos, taikydami inžinerijos prizmę. Sprendžiame problemas: kaip priversti robotuką judėti? šviesti? skleisti garsą. Tokiu būdu, vienu metu vaikai mokosi mechanikos, elektronikos, programavimo, hidraulikos ir, svarbiausia, šių skirtingų disciplinų tarpusavio ryšio bei praktinio pritaikymo“, – pastebi neformalaus ugdymo akademijos Kaune „α vaikai“ vadovė.
 
R. Kuodienė pabrėžia, jog alfa vaikai – prasmės ieškotojai, tad kiekvienas pasiūlytas darbas turi būti prasmingas. Tokiu principu vadovaujamasi ir kūrybinio modeliavimo ir konstravimo veiklų metu „α vaikai“ akademijoje: vaikai kuria sau, savo aplinkai reikalingus ir naudingus daiktus. Jei kalbamės apie saugumą: kaip galime apsaugoti save, artimuosius, tuomet viena iš kūrybinių idėjų tampa atšvaitų gamyba. Ir tie rankų darbo atšvaitai pasiūti sau, mamai, tėčiui – vaikui daug prasmingesni ir brangesni, nei pirkti – jų ir prisisegti, išeidami iš namų, tikrai neužmirš.
 
Dažnai tėvai laikosi taisyklės, jog pasirinktą būrelį lankyti reikia bent pusmetį ar metus, tačiau kai pasiūla tokia didelė, iškyla rizika, jog tų geriausių ir labiausiai jūsų vaiko poreikius atitinkančių būrelių, iki mokyklos baigimo, taip ir nespėsite išbandyti. Tad „atlikite namų darbus“, rinkitės atsakingai, lankykitės mokslo ir būrelių mugėse, drąsiai teiraukitės, ir, jei yra galimybė, būtinai išbandykite skirtingų veiklų bent po kelis kartus.
 
Akademijos „Alfa vaikai“ inf.