Emokykla.lt

Po 17 metų pagaliau pakeistos vaikams rekomenduojamos maistinių medžiagų normos

2018-01-05
Po 17 metų pagaliau pakeistos vaikams rekomenduojamos maistinių medžiagų normos
Raminta BOGUŠIENĖ, maisto technologė
Nuo sausio 1 d. ugdymo įstaigose įsigaliojo naujos vaikų maitinime rekomenduojamos paros maistinių medžiagų normos. Tai patvirtinta Lietuvos sveikatos apsaugos ministro pasirašytu teisės aktu. Vaikų paros energijos normos nustatytos, atsižvelgiant į amžių, lytį bei fizinį aktyvumą.
Vaikų maitinimo organizatoriai, jau pora metų derindami naujus valgiaraščius turėjo atsižvelgti į rekomenduojamas normas, kurios nuo š. m. sausio 1 d. tapo privalomomis. Tikimasi, kad iš daugelio ugdymo įstaigų raciono išnyks batonai, riebūs padažai ir meniu nebus vertinamas tik pagal kalorijų kiekį, o bus atsižvelgta į įvairumą, sezoniškumą, vitaminų, cukraus, druskos ir skaidulinių medžiagų bendrą kiekį, kuris taip pat numatytas šiame teisės akte.
 
Atsižvelgiant į didėjantį vaikų antsvorį ir nutukimą sumažintas rekomenduojamas kalorijų kiekis apie 200 kcal per parą. kiekvienai amžiaus grupei. Dabar 1–3 m. vaikams rekomenduojama paros energijos norma – 1200 kcal, o 4–6 m. – 1500 kcal per 5 valgymus. Siekiama, kad ant vaikų stalo būtų mažiau tuščių kalorijų, bet daugiau kokybiškesnio ir sveikatai palankesnio maisto.
 
VšĮ „Sveikatai palankus“ nelaukdami įstatymo įsigaliojimo jau keletą metų konsultuoja ugdymo įstaigas, kuria individualius valgiaraščius, technologines korteles, atsižvelgdami į vaikų maitinimo reikalavimus ir sveikos mitybos principus. Taip pat išleista knyga „Sveikatai palankus technologinių kortelių ir valgiaraščių rinkinys“, kurioje pateiktus patiekalų receptus ir meniu jau integruoja į Lietuvos mokyklų, darželių vaikų maitinimą ir visa tai atitinka nuo 2018 sausio 1 d. įsigaliojusias normas.
 
Kontroliuojamas bendras cukraus kiekis
 
Naujose normose reglamentuotas visas cukrus iš visų šaltinių. Pagal naujas įsigaliojusias normas angliavandeniai vaikams ir suaugusiesiems turi sudaryti 45–60 proc. paros maisto davinio energinės vertės, iš jų cukrų (mono- ir disacharidų) suvartojimas neturi viršyti 10 proc. paros maisto davinio energinės vertės. Svarbiausia, kad būtų kuo mažesnis pridėtinio cukraus kiekis produktuose, gėrimai būtų nesaldinti, o vaisių ir uogų porcija būtų teikiama bent 2 kartus per dieną.
 
Pateiktos skaidulinių medžiagų suvartojimo rekomendacijos
 
Anksčiau skaidulinės medžiagos nebuvo reglamentuojamos, todėl vaikai jų gaudavo tik apie pusę reikiamos normos. Pagal naująjį teisės aktą skaidulinių medžiagų nuo 1 metų amžiaus rekomenduojama gauti 8,0–12,5 g 1000 kcal energijos. Su amžiumi vaikų suvartojamų skaidulinių medžiagų kiekis turi didėti ir paauglystėje pasiekti suaugusiesiems rekomenduojamą paros normą. Suaugusiesiems per parą skaidulinių medžiagų rekomenduojama gauti 25–35 g arba apie 12,5 g 1000 kcal energijos.
 
Vaikai turėtų gauti daugiau daržovių, vaisių, visagrūdžių produktų.  Tai prisidės prie vaikų sveikatos stiprinimo, nes, vartojant daugiau nerafinuotų produktų, daržovių, vaisių ir uogų, gaunama ne tik skaidulinių medžiagų, bet ir kitų vertingų maistinių medžiagų – vitaminų, mineralinių medžiagų, ilgiau išlieka sotumo jausmas, geriau funkcionuoja virškinimo sistema.
 
Transriebalams – raudona šviesa
 
Riebalai 7‒12 mėn. amžiaus vaikams turi sudaryti 30–35 proc. paros maisto davinio energinės vertės, 12‒24 mėn. amžiaus – 30–35 proc., 2 m.amžiaus ir vyresniems ‒ 25–35 proc. paros maisto davinio energinės vertės, atsižvelgiant į kiekvienos rūšies riebalų rūgščių suvartojimo rekomendacijas. Sočiosios riebalų rūgštys visoms amžiaus grupėms turėtų sudaryti iki 10 proc. paros maisto davinio energinės vertės. Pagrindiniai vaikų gaunami riebalai turi būti iš nesočiųjų riebalų, pagrinde augalinės kilmės šaltinių, o riebalų rūgščių transizomerų vaikams rekomenduojama nevartoti.
 
Į valgiaraščius turėtų būti įvedamas nerafinuotas augalinės kilmės aliejus. Pusrytinės košes gardiname nerafinuotais augalinės kilmės aliejais arba sviestu. Terminiam apdorojimui naudojamas tam skirtas augalinės kilmės aliejus. Mėsa naudojama liesesnė, žuvis pakaitomis liesa ir riebi, o pieno produktai pusriebiai. Didžioji dalis patiekalų tausojantys, negruzdinti ir neskrudinti, o užkandžiai be „iš dalies hidrintų“ riebalų.
 
Dėmesys druskos vartojimui
 
Lietuvoje vienas gyventojas vidutiniškai su maistu per dieną suvartoja 8,75 g druskos, nors remiantis sveikos mitybos rekomendacijomis per parą reikėtų suvartoti vidutiniškai 1 arbatinį šaukštelį (ne daugiau kaip 5 g).
 
Valgomosios druskos iki 2 metų amžiaus turi būti suvartojama ne daugiau kaip 2 g 1000 kcal energijos, 2–10 metų amžiaus – ne daugiau kaip 3–4 g per parą, 10 metų amžiaus ir vyresniems ‒ ne daugiau kaip 5–6 g per parą.
 
Natūraliai daugelyje maisto produktų ir taip yra druskos. Jei atkreiptume dėmesį į ženklinimo etiketes pirkdami maisto produktus, pamatytume, kad 100 g duonos yra daugiau nei 1 g druskos. Vartodami maisto produktus su daug druskos nepatiriame tikro maisto skonio.
 
Vitaminų ir mineralinių medžiagų rekomenduojamos normos tik rekomendacinio pobūdžio?
 
Rekomenduojama pradėti valgiaraščius keisti įvertinant patiekalų sezoniškumą, įvairumą ir subalansuotumą. Naujame teisės akte pateiktos ir vitaminų bei mineralinių medžiagų rekomenduojamos normos. Jas vertinti nėra taip paprasta, tačiau įtraukus į valgiaraščius kiekvieno valgymo metu šviežias ir tausojančiu būdu pagamintas sezonines daržoves, uogas, vaisius, taip pat įvairias sėklas ir jų produktus, kuriuose gausu vertingų maistinių medžiagų, vaikų organizmai gauna visų rekomenduojamų maistinių medžiagų ir jų nereikia skaičiuoti.
 
Žinoma, menkaverčio maisto – manų košių, gausybės bulvinių patiekalų, sriubų – sumažinimas taip pat turi efektą. Ne tik pietų, bet ir visi patiekalai turi būti ruošiami ir gaminami laikantis tausojančių gamybos principų, jie negali būti prikepę, pridegę ar pervirti – svarbi technologinio proceso kontrolė, kurios metu turi būti išlaikoma maistinė patiekalo vertė ir siekiama, kad nesusidarytų kenksmingų žmogaus organizmui medžiagų. 
 
Nuoroda į teisės aktą: https://goo.gl/T4pfh5
 
Parengė: VšĮ „Sveikatai palankus“ direktorė, sveikatai palankios mitybos ir gyvenimo būdo propaguotoja, sveikatai palankaus maisto technologė ir mitybos specialitsė Raminta Bogušienė, tel. 8 645 174 72, el. p. raminta.bogusiene@sveikataipalankus.lt.