Emokykla.lt

Išmaniosios technologijos šiuolaikinių vaikų ugdymo procese – būtinos

2019-04-29
Išmaniosios technologijos šiuolaikinių vaikų ugdymo procese – būtinos
Miglė RIMEIKĖ
„Šiaurės licėjus“
Kaip padėti vaikams susiformuoti teisingą požiūrį į išmaniąsias technologijas bei jų panaudojimą, pataria „Šiaurės licėjaus“ Kaune ugdymo vadovė Rūta Kuodienė bei „Robotikos akademijos“ vadovas turinio padalinio vadovas Kristijonas Vasiliauskas.
Kai išmaniosios technologijos lydi kiekvieną mūsų žingsnį, būtų naivu tikėtis vaikus nuo jų visiškai atriboti. Tačiau to daryti ir nereikėtų – auginant šiuolaikines asmenybes svarbu nepamiršti, kad disponavimas naujausia informacija bei įrankiais yra tik privalumas. Kaip padėti vaikams susiformuoti teisingą požiūrį į išmaniąsias technologijas bei jų panaudojimą, pataria „Šiaurės licėjaus“ Kaune ugdymo vadovė Rūta Kuodienė bei „Robotikos akademijos“ vadovas turinio padalinio vadovas Kristijonas Vasiliauskas.
 
Pažintis su technologijomis namuose
 
Suaugusiųjų pareiga technologijas įvesti į vaikų gyvenimą kaip dar vieną ugdymosi priemonę, pramogą ar komunikavimo priemonę, tačiau su sąlyga, kad IT netaptų bendravimo realiame gyvenime pakaitalu. Kita vertus, iš draudimų dažniausiai būna mažai naudos, taigi jei stengiatės riboti vaikų „ekrano laiką“, reikėtų kartu su vaikais ieškoti alternatyvų bei kitų jų domėjimosi sričių, kurios pakeistų dalį laiko prie kompiuterio.
 
„Mano suvokimu bei didelio kiekio literatūros pagrindimu, gražiausia, didžiausia ir svarbiausia bei prasmingiausia tėvų paskirtis yra paruošti vaiką būti laimingu ir sėkmingu gyvenime. Visa kita yra tik priemonės ir metodai kaip tai padaryti. Į technologijas galime žiūrėti kaip į ugnį. Ar ji bloga, ar gera? Ar ji tik įrankis, su kuriuos teisingai supažindinus, galima kurti šilumą, šviesą, apdoroti maistą ir kitas medžiagas, arba deginti, naikinti ir skriausti. Manau, kad kaip ir prie ugnies, taip ir prie technologijų, vaikai turi būti privesti tinkamai, atsakingai ir sveikame lygyje stebimi tėvų“, – pastebi K. Vasiliauskas.
 
„Svarbu nepamiršti, kad mes, tėvai, esame pirmasis ir pagrindinis pavyzdys vaikams, tad turėtume kritiškai įvertinti savo praleidžiamo laiko kiekį prie ekranų“, – pataria Rūta Kuodienė.
 
Tinkamo požiūrio į technologijas formavimas
 
Išmaniosios technologijos sukurtos mūsų gyvenimą padaryti patogesnį, greitesnį ir tai atliepia pagrindinius dabartinės kartos mokinių ugdymosi poreikius – ugdymo turinys turi būti patrauklios formos, informacija greitai ir patogiai prieinama, be to mokiniams svarbu suvokti informacijos aktualumą – kam ir kaip ją galės panaudoti praktiškai. Tai juos iš tiesų motyvuoja. Tiek kompiuteris, tiek planšetė ar mobilusis telefonas turi puikias pritaikymo galimybes ugdymo veiklose.
 
„Technologijos naudingiausios vaikams kai jos pateikiamos, ne kaip laiko praleidimo priemonė, o įrankis, skirtas realizuoti savo svajonėms, kūrybai, smalsumo patenkinimui. Pavyzdžiui, vaikai nori sužinoti kaip viskas aplinkui veikia ir tam tinka edukacinė animacija. Technologijų dėka vaikai neribotai praplečia savo galimybes, neįtikėtinais kiekiais įsisavina informaciją“, – pasakoja „Robotikos akademijos“ turinio padalinio vadovas.
 
„Ugdymosi procese technologijas labai patogu naudoti informacijos paieškai, projektinių darbų ruošimui, kuomet kuriamą tekstą iš karto patogu pildyti vaizdinėmis priemonėmis. Labai patogu naudotis elektroniniais žodynais ir žinynais, kurie sutaupo daug laiko. Mobiliuosius telefonus galima puikiai išnaudoti organizuojant „Gamtos seklio“ arba „Foto medžioklių“ veiklas. Vaikai tikslingai ieško nurodytų objektų, juos fotografuoja, o grįžę dar kartą juos peržiūri, reflektuoja rastą informaciją. „Šiaurės licėjuje“ didelis pagalbininkas – išmaniosios lentos, kurių pagalba vaikai gali patys sverti, matuoti svorį, laiką, temperatūrą, praktiškai atlikti daug kitų veiksmų. Toks mokymosi būdas jiems labai patinka ir juos motyvuoja, o iki visiško išmokimo tetrūksta namuose apžiūrėti tokius pačius turimus prietaisus ir apie juos padiskutuoti su tėveliais. Greta mūsų ugdomųjų veiklų, prisijungia ir robotikos užsiėmimai, kurie padeda vaikams gilinti praktines technologijų panaudojimo žinias, lavina kritinį mąstymą“, – vardija „Šiaurės licėjaus“ ugdymo vadovė.
 
„Šiuo metu „Robotikos akademijoje“ vaikai net nebenaudoja žodžio robotas, jiems tai tiesiog kasdieninis dalykas, ne technologinis stebuklas. Jie užaugo aplinkoje, kur apie robotus daug kalbama, diskutuojama, fantazuojama. Filmukuose, filmuose, spaudoje – visur pilna technologijų. Vaikai, padedami suaugusiųjų, mokytojų, suvokia, kad robotas yra puikus įrankis automatizuotiems problemų sprendimams. Jei teisingai vieną kartą išspręsi problemą su robotu, tu kaip kūrėjas atsilaisvinsi didelę dalį savo laiko, kurią ta problema atimdavo“, – sako K. Vasiliauskas.
 
Technologijų integracija ugdyme

„Robotika yra labai puikus integruoto ugdymosi pavyzdys, visumos rezultatas. Jau nuo priešmokyklinio amžiaus, pamokėlėse su vaikais kalbame, kad norėdamas išspręsti problemą, pirmiausia mokinys ją turi identifikuoti, išgirsti iš pateiktos situacijos esminius dalykus. Tai lyg kalbos teksto suvokimo užduotis. Tada reikia atlikti istorinius tyrimus ir patikrinti ar dar niekas nėra išsprendęs šios problemos. Kaip jiems tai pavyko? Tada reikia mokytis planuoti: apskaičiuoti laiką ir reikalingas medžiagas, detalių kiekius. Suvokę problemos esmę, vaikai diskutuoja komandose apie galimus sprendimų variantus, eskizuoja juos ir pradeda konstruoti. Konstruojant fiziškai lavinama smulkioji motorika ir erdvinis mąstymas bei suvokimas. Konstruojant pasitaiko suklysti, tuomet vaikai mokosi tvarkytis su nesėkmėmis pozityviai. Programuojant, suklydus ir ieškant klaidų jas atradę vaikai ne liūdi, kad suklydo, o džiaugiasi, kad pasistūmėjo į priekį. Galiausiai sugalvoti sprendimai testuojami, tikrinamos hipotezės –ar galutinis rezultatas panašus į pradžioje sugalvotą, ar išsprendžia atrastą pirminę problemą. Vėliau visa tai pristato klasei ir aptaria, ko išmoko“, – vardija Kristijonas.
 
Taip darant visus mokslo metus, po 1–2 akademines valandas per savaitę, 10 metų, su vis tobulėjančia įranga, sudėtingėjančiomis užduotimis ir įdomesniais mokymosi būdais, mokiniai išeina į pasaulį jau su įdiegtu inžineriniu mąstymu. Jis padeda matyti ne tik problemas, bet ir teikia žinių, kaip jas spręsti, kaip efektyviai dirbti komandoje. Naujos problemos jų negąsdina, nes vaikai pasitiki savimi ir žino, kad jas gali išspręsti. O tai yra vienos svarbiausių savybių, kurių reikia šiuolaikinėms asmenybėms.
 
 
Rekomendacijos
 
Namuose padėkite vaikams pasirinkti įdomias edukacines veiklas, žaidimus ar filmukus, kurie pratins vaikus technologijas naudoti praktiškai ir sąmoningai. Lietuvių kalbą padeda lavinti tokie žaidimai, kaip „Kur pasislėpė žodžiai?“ , „Klausyk ir rašyk“. Mus supančių gamtos reiškinių pažinimui rinkitės programėles „Išmanieji robotai“, „Animal sounds“, „Barefoot World Atlas“, „The Human Body.“
 
Mūsų šalies istorijos ir kultūros, šalių kaimynių pažinimas plėtojamas naudojant skaitmenines priemones „Lietuva – mano šalis“, „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istorijos“, žaidžiant edukacinius žaidimus „Pažink senąjį Lietuvos miestelį“, „Pažink prezidentus“.
 
Domėtis socialiniais reiškiniais, rūpintis savo saugumu, pasijausti tikru Lietuvos bei Europos piliečiu vaikai skatinami edukacinėse svetainėse, pateikiančiose ne tik vaizdžios, vaikams artimos informacijos bet ir interaktyvių užduočių „Pažinkime Europą“, „ES vaikų kampelis“, „Tapk euro komandos nariu“, „Įstatymų leidyba“.
 
Verslumo įgūdžius sėkmingai ugdys programa „Pinigėnai“.  O norintys susipažinti ir pasimokyti programavimo, net ir ankstyvajame amžiuje, gali išbandyti code.org, scratch.com, codeacademy.com, hourofcode.com, tinker.com.