Emokykla.lt
D.U.K.
2012-02-24 Ruošiame dukras darželiui, bet nežinome, kaip įpratinti naudotis tualetu (tuštintis į puoduką).
Sveiki, auginame dvynukes 2,9 m. Ruošiame mergaites darželiui, bet turime problemą dėl tuštinimosi, abi lyg susitarusios nesėdi ant puoduko, o laukia pietų miego kol uždėsime sauskelnes, tada ir pasituština. Kai nori šlapintis, tai pačios nusimauna kelnytes ir sėdasi ant puoduko. Nežinom, kaip priversti ir tuštintis puoduke. Jei tenka išvykti kelioms dienom, tai būna dar sudėtingiau, tada viena iš mergaičių išvis nesituština. Grįžus namo skundžiasi pilvo skausmais. Patarkite, kaip išspręsti problemą. 
 
2012-02-24 
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Jūsų rūpestis teisingas ir prasmingas. Labai svarbu, kad vaikai pradėtų lankyti darželį turėdami gerus higienos įgūdžius, t.y. mokėti naudotis ar pasiprašyti į tualetą. Labai svarbu, kad tai įvyktų namuose su mama ar kitu svarbiu vaikui asmeniu. Šis procesas intymus ir labai svarbus vaiko psichiniam vystymuisi. Taip pat svarbu įsitikinti ar nėra fiziologinių problemų.
 
Sveiko vystymosi metu atsiradusi vaikų gyvybinė energija prisideda prie jų asmenybės augimo. Ji pasireiškia kaip primityvių malonumų ieškojimas, agresijos reiškimas, bet tinkamai nukreipta skatina energingą ir visapusišką gyvenimą. Vaikų ankstyvieji potraukiai yra artimai susiję su valgymo ir šalinimo poreikių patenkinimu ir atitinkamais kūno organais: burna, išeinamąja anga ir šlapinimosi kanalu.
 
Visi šie vaiko poreikiai padeda vaikui pažinti ir pamėgti su jais susijusias kūno dalis, daro jų naudojimą džiaugsmingesnį, apsaugo juos nuo pašalinių poveikių. Šių vaiko poreikių patenkinimas suteikia malonumą gyvenimui ir apsaugodami nuo skausmo, jie yra svarbūs išlikimui. Vaikui augant ir gaunant tinkamą pagalbą, kai kurie poreikiai padeda vystyti pageidaujamus bruožus, pvz., tvarkingumą ir gailestį, kiti prisideda prie lytinio tapatumo ir vėlesnio suaugusiųjų seksualumo.
 
Kiekvienas vaikas turi išmokti įvertinti savo kūno signalus ir laiku atkreipti dėmesį į juos. Vaikui tai yra labai svarbu ir net jei jam dar nesiseka su tuo reikalu tvarkytis, apie tai jis daug galvoja. Tuštinimosi ir šlapinimosi rūpesčiai visais raidos tarpsniais pasireiškia ne tik tuštinantis, bet ir mažylių požiūriu į galimą netvarką, pvz., kai bando laistyti gėlę ar įpilti vandens į puodelį, kai žaidžia ir išmėto žaislus, kai nuobodžiauja ar bando muštis su kitais ar atvirai protestuoja atsisakydami paklusti suaugusiųjų reikalavimams. Suaugusieji dažnai nežino, kad tai yra tuštinimosi sunkumų apraiškos. Tai gali pasireikšti ir baime susitepti piešiant, žaidžiant su smėliu ar lipdant iš molio. Ir atvirkčiai viską terlioti, teplioti, nesistengti išlikti švariu. Arba pykti , zirsti, užsispirti.
 
Vaiką svarbu ne pratinti prie tualeto, o mokyti naudotis tualetu. Naudojimuisi tualetu svarbus visapusiškas aktyvus vaiko dalyvavimas: pats mažylis mokosi suprasti savo kūno signalus, o ne mama jam nurodo, ji stovi šalia ir padeda jam susitvarkyti. Sauskelnes reikėtų keisti stovinčiam vaikui, tai stiprina jo savarankiškumą ir atsakomybę. Jei vaikas sutvarkomas gulintis, jis tarsi verčiamas regresuoti ir būti “kūdikiu”. Vaikas padedamas mamos, apsirengia ir nusirengia, nuleidžia tualeto vandenį, kartu su mama išmeta sauskelnes, skalauja apatinius drabužius.
 
Mama ar šalia esantis suaugęs asmuo pabrėžia vaiko pasiekimus, skatina jais didžiuotis, užtaria mažylį dėl nesėkmės, išreiškia viltį, kad jis pats greitai ir gerai sugebės tai padaryti. Vaikas sugeba naudotis tualetu, kai jo ankstyvasis mėgavimasis nešvara virsta jo paties noru būti švariam ir suaugusieji remia šį pasikeitimą. Valymas, žavėjimais švara ypač akcentuojamas plaunant ir tvarkant žaislus, tvarkant stalą po valgio, taip pat dainuojant tvarkymosi dainelę. Šeima gali sukurti pati ar naudotis jau sukurtomis, kad ir tokia: ”Kiekvienas daiktas turi savo vietą, savo vietą numylėtą”. Pagrindinė švaros ir tvarkos taisyklė yra tokia: kiekvienas žaislas turi būti padėtas į jo vietą prieš pasiimant kitą žaislą, o kiekviena netvarka, nesvarbu tyčinė ar atsitiktinė turi būti sutvarkyta.
 
Sprendžiant šią problemą svarbu:
  • Geri mamos ir vaiko santykiai,
  • Nuoseklus švaros ir tvarkos laikymasis namuose,
  • Pagalba vaikui kai jis susitepa ar bijo ką nors veikti, kad tik nesusiteptų
  • Vaiko bendradarbiavimo skatinimas mokantis naudotis tualetu, t.y. daryti kartu, o ne už jį
  • Džiaugtis pasiekimais, palaikyti nesėkmei ištikus
  • Atkreipti dėmesį į vaiko nerimą ir įtampas
  • Gerbti vaiko “aš pati, aš pats”.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje