Emokykla.lt
D.U.K.
2012-11-11 Berniukas staiga ėmė „nebegirdėti“ mamos. Ką daryti?
Turiu 5 metų berniuką, kuris staiga ėmė manęs nebegirdėti. Ir dar sugalvojo sakyti, kad jam skauda ausis. Bet aš gerai žinau, kad viskas su jo ausimis yra gerai, nes tėtį girdi puikiai, o manęs ne. Išgirsta kai pakeliu toną ar imu gąsdinti, kad kažko negaus ir pan. Ką daryti, kad vėl imtų girdėti? Ar čia toks amžius, kurį reikia išgyventi ir po to vėl bus viskas gerai? Šiaip jis visai geras vaikas, palyginus su kitais jo bendraamžiais. Tačiau šitas jo „negirdėjimas“-neklausymas ką aš jam sakau jau ima erzinti, bijau, kad ateityje nebūtų blogiau, jog visai neklausys ir ant galvos užlips.  
 
 2012-11-11
 
Atsako psichologė Gabija Šukytė
 
Panašu, jog Jūsų sūnui pasidarė patogu Jūsų negirdėti. Tikriausiai ausytes jam pradeda skaudėti, kai ką nors nurodote ar liepiate tai, ko atlikti jis nenori. Galite pasidžiaugti, jog turite sumanų vaiką, kuris atrado būdą, kaip apeiti suaugusiųjų reikalavimus.
 
Visgi, tėvai nustato ribas ir taisykles, kurių vaikai turi laikytis. Svarbu, kad ribos ir taisyklės būtų pastovios ir nuoseklios, o pasekmės už jų nesilaikymą ar pažeidimą aiškios ir suprantamos vaikui. Ugdant paklusnumą pagelbėti gali loginės ir natūralios pasekmės bei minutės pertraukėlės.
 
Loginės pasekmės
 
Taikant logines pasekmes, tėvai turi nuspręsti, kokios pasekmės būtų naudingos ir pamokančios. Jei sūnus negirdi Jūsų reikalavimų ir teisinasi, kad jam skauda ausis, logine pasekme galėtų būti vaiko nuvedimas ramiai pagulėti. Juk, kai ką nors suskausta, tai gali reikšti ligą, tad tenka ilsėtis ir rūpintis gydymu. 
 
Nesilaikančiam taisyklės susitvarkyti savo žaislus vaikui loginė pasekmė gali būti žaislų iškeliavimas į rūsį, kur jie tvarkingai gulės dėžėje ir nebus išmėtyti po visą kambarį. Taikant logines pasekmes, svarbu, kad vaikas pats pasirinktų vieną iš dviejų pasekmių. Minėtu atveju: ar nori susitvarkyti žaislus ir turėti juos namuose, ar nori jų netvarkyti ir leisti žaislams keliauti į rūsį. Svarbiausia, kad pasirinkimas nebūtų tarp paskatinimo ir bausmės: „Jei būsi geras, tuomet galėsi pažiūrėti filmuką, o jei manęs neklausysi, gausi lupti diržu“.
 
Atskirti, ar taikomos pasekmės nėra paslėpta bausmė gali padėti loginių pasekmių požymiai: loginės pasekmės yra susijusios su netinkamu vaiko elgesiu; jos yra pagarbios vaiko atžvilgiu (nežemina vaiko, yra pateiktos geranoriškai, bet ryžtingai); loginės pasekmės yra pagrįstos, be pamokymų ir moralizavimų; jos atskleistos iš anksto, kad vaikas žinotų, kas jo laukia, jei jis pasirinks elgtis vienaip ar kitaip.
 
Natūralios pasekmės
 
Natūralios pasekmės – tai įvykiai, nutinkantys natūraliai, be suaugusiųjų įsikišimo. Jei žiemą į lauką nepasiimame pirštinių, sušąlame rankas, jei neturime laiko pavalgyti – išalkstame. Tai natūralios mūsų elgesio pasekmės, kurios verčia pasimokyti ir tapti atidesniais. Tad jei Jūsų sūnus negirdi, kai kviečiate jį ateiti vakarienės, natūrali pasekmė būtų alkio jausmas jos nepavalgius. 
 
Kai vaikas patiria natūralias savo elgesio pasekmes svarbu susilaikyti nuo pamokslų, kurie pasekmes paverčia bausme ir sukelia vaikui kaltę bei gėdą. Verčiau rodyti, jog suprantate vaiko jausmus: „Man labai gaila, kad negirdėjai, kaip keliskart šaukiau tave ateiti. Įsivaizduoju, jog tikrai išalkai. Tikiu, jog kitą kartą išgirsi, kai kviesiu valgyti“.
 
Minutės pertraukėlė
 
Jei stabdant netinkamą vaiko elgesį, jis negirdi Jūsų nurodymų ir toliau elgiasi taip pat, gali būti pravartu taikyti minutės pertraukėlės metodą. Visų pirma įvardinkite netinkamą vaiko elgesį ir pasakykite, kad dabar jis turės keletą minučių praleisti tylioje, ramioje vietoje. Paaiškinkite vaikui, kad matote, jog jam sunku liautis elgtis netinkamai ir nusiraminti, tad minutės pertraukėlė yra būdas padėti jam nurimti. Minučių turi būti tiek, kiek vaikui metų. Galite nustatyti laikrodį. Vieta turi būti rami ir saugi. Kai praeina nustatytas laikas, iš karto prie vaiko prieikite ir pagirkite, kad ramiai pabuvo. Daugiau apie netinkamą elgesį nekalbėkite, pasakykite, ką vaikas gali daryti dabar.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje