Emokykla.lt
D.U.K.
2012-07-25 Kaip lavinami vaikai mišriojoje darželio grupėje?
Norėčiau sužinoti apie mišrias darželio grupes, nes užrašiau mažylę į darželį, jai bus 2,8 metų. Ar su tokiais mažais užsiima, t.y. jie lavinami, ar tik vyresnieji ruošiami mokyklai? Juk patirtis ir galimybės 3 ir 6 metų vaikų skiriasi. O gal gerai, kad mažesni visko mokosi iš vyresniųjų?
 
2012-07-25
 
Atsako Vilniaus lopšelio-darželio „Pasaka“ direktorės pavaduotoja ugdymui Jolita Gedvilienė
 
Kiekviena šeima, turinti mažųjų, sprendžia klausimą – leisti vaiką į ikimokyklinę įstaigą ar ugdyti namuose. Apsisprendus dėl institucinio ugdymo, kyla kiti klausimai – nuo kokio amžiaus tai daryti – kai vaikas sulauks dviejų metų, trijų? Dažnai tėvai, jei leidžia finansinės galimybės, stengiasi kuo ilgiau mažąjį auginti namuose. Ir tai yra natūralu, nes mažam vaikui saugu su mama ir tėčiu. Artimieji geriausia pažįsta savo vaiką, supranta jo mimiką, gestus, savitai pasakytą žodį ir pan. Baiminamasi, jog vaikų kolektyve auklėtojos gali „pražiūrėti“ vaiko poreikius, neatsižvelgti į norus, o grupės vaikai – nuskriausti.
 
Kalbantis su tėvais, aiškėja, kodėl jie ryžtasi pradėti vesti vaiką į ikimokyklinę įstaigą. Dažniausia jie mini finansines problemas, poreikį grįžti į darbą, tačiau viena iš svarbiausių priežasčių – pastebi, išgirsta vaiko norą bendrauti su kitais vaikais, t.y. bendravimo vien su suaugusiais jau nebepakanka. Paprastai poreikis bendrauti su kitais vaikais išryškėja  antraisiais – trečiaisiais vaiko gyvenimo metais.
 
Ikimokyklinėse įstaigose mažųjų laukia draugai, kompetentingi auklėtojai ir paruošta edukacinė aplinka.
 
Įstaigose skirtingai komplektuojamos vaikų grupės. Kai kuriuose darželiuose komplektuojamos vieno amžiaus vaikų grupės. Dalis darželių turi po keletą mišraus amžiaus vaikų grupių. Šias grupes dažnai vadina šeimyninėmis, nes jas lanko artimo amžiaus – 3-6 m. broliai ir sesės. Gali tarp vaikų ir nebūti giminystės ryšių, tačiau, būdami skirtingo amžiaus vienoje grupėje, jie yra lyg ir šeimoje. Mišraus amžiaus grupės komplektuojamos atsižvelgiant į ugdymo metodą, pvz.: Valdorfo, Montesori.
 
Gali būti ir patyrusių pedagogų pasirinkimas dirbti būtent su įvairaus amžiaus ugdytiniais. Komplektuojant mišraus vaikų amžiaus grupes, stengiamasi išlaikyti pusiausvyrą, t.y. kad grupėje būtų po keletą to paties amžiaus vaikų, tuomet jie turės galimybes bendrauti, žaisti, veikti ir su bendraamžiais, ir su vyresniais vaikais.
 
Jeigu vaikas lanko bendraamžių grupę:
  • panašūs vaikų poreikiai, interesai, lengviau rasti įvairią veiklą, žaidimus, nes edukacinė aplinka būna paruošta atsižvelgiant į vaikų amžių;
  • per darželio lankymo laikotarpį vaikai pamažu susidraugauja, „susigyvena“;
  • visi drauge išeina į mokyklą, dažnai dar ir į tą pačią klasę;
  • mokykloje darželio draugystės paprastai išlieka, su draugais jie jaučiasi saugūs naujoje aplinkoje.
Jeigu vaikas lanko mišraus amžiaus vaikų grupę:
  • kol yra mažas – noriai globojamas vyresniųjų vaikų;
  • greičiau vystosi kalba, turtėja žodynas;
  • noriai mokosi įvairių veiklų, bendravimo stebėdamas, veikdamas drauge su vyresniaisiais;
  • paūgėjęs pats tampa mažiesiems pamėgdžiojimo modeliu, t.y. mokosi valingai koreguoti savo elgesį, elgtis kaip dera vyresniam.
Ikimokyklinio amžiaus vaikai patirtį įgyja, mokosi pamėgdžiodami. Suaugusieji, auklėja savo veiksmais, ne žodžiais, tiek mišraus, tiek vieno amžiaus vaikų grupėje yra svarbus nuoširdus, kompetentingas pedagogas. Jis parengia saugią aplinką, numato, inspiruoja įdomią, vaikų interesus, poreikius atitinkančią veiklą, skatina laisvą vaikų žaidimą,  sudaro sąlygas, padeda vaikams susidraugauti. Pastebėjęs naujus vaikų interesus, papildo aplinką žaislais, priemonėmis, įkuria naujas veiklos erdves. Tikslingai paruoštoje turtingoje aplinkoje mažieji ugdosi nuo atėjimo į grupę momento: čia jie kaupia patirtį, plečia, gilina žinias, įgyja įgūdžių. Kaip jam tai sekasi daryti, pedagogai drauge su tėvais aptaria kiekvienais mokslo metais.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje