Emokykla.lt
D.U.K.
2012-06-24 Dvejų metų dukra kanda vaikams. Ką daryti?
Mums 2,2 metukai, pradėjome lankyti darželį. Mūsų dukra kanda vaikams, ir beveik visą laiką tiems patiems. Ji tiesiog prieina įkanda ir nueina, ne už tai kad jai ko nors neduoda, ar ja muštų ir t.t.... Ji kasdien išeidama į darželį prižada nieko nedaryti, o tik nuėjus vėl tas pats. Mes jau net nebežinome ką daryti, ar neleisti lankyti darželio, ar vesti pas kokius specialistus. Patarkit prašau. Mergaitė gimusi laiku, neturi jokių sveikatos sutrikimų, pakankamai protinga, aktyvi. 
 
2012-06-24 
 
Atsako psichologė Karolina Bajoriūnaitė
 
Vaikas yra tartum baltas popieriaus lapas, tik su tam tikra forma ir popieriaus sudėtimi, ir viskas kas vyksta su vaiku, vyksta ne šiaip sau. Privačiame konsultavime visuomet pirminį dėmesį kreipiu į šeimą, ten vykstančius pasikeitimus, bendravimo būdus, požiūrius. Dažniausiai vaiko aplinka, šiuo atveju darželis, turi minimalią įtaką, ypatingai tokio amžiaus vaikams. Deja, savo laiške, tik keliais žodžiais užsimenate apie įvykius šeimoje, kas trukdo išsamiai ir asmeniškiau atsakyti į klausimą.
 
Vaiko agresijos provežiai gali tūrėti daug įvairiausių priežasčių. Paminėsiu kelias pagrindines.
 
Dažniausia bet kokio neigiamo elgesio priežastis yra nežinojimas, kokie iš tiesų jausmai aplanko, jų neįvardijimas. Patarčiau padėti jai pačiai suprasti tai, ką jaučia. Pasireiškus agresijai ne barkite už netinkamą elgesį, o verčiau pabandykite pasufleruoti, padėkite įvardinti jausmus. Gal būt tai ne pyktis, o liūdesys ar nusivylimas, tik išreiškiamas mums suaugusiems panašiu į agresiją būdu. Įsiaudrinusią dukrytę apkabinkite ir pasakykite „Taip, tu pyksti“, „O gal tau liūdna?“ ir pan. Tuomet stebėkite reakciją, po tinkamiausio žodžio tūrėtų būti aiškesnė reakcija (pasikeičia elgesys). Aptikę tiksliausią žodelį paklauskite, ką ji mato, apie ką galvoja, paklauskite, ar tai daiktas, asmuo, ar situacija. Tokiu būdu užmegsite kontaktą reikalingą vaikui atskleisti savo jausmus. Jei matote, kad vaikui sunku paaiškinti, kas su juo vyksta, paprašykite pasekti jums pasaką (kurdami pasakas apie kitus, dažniausiai gyvunus, vaikai atskleidžia tikruosius savo išgyvenimus). Vaiko atsakymai ir pasakojimai yra neprognozuojami, todėl tokiau spėlioti nesiryšiu. Sužinoję tikslesnę situaciją, galbūt pati rasite joje atsakymą.
 
Kita galima ir dažnai pasireiškianti priežastis: gali būti, kad mergaitė jaučia pyktį, agresiją, ne konkretiems darželio vaikams, o atsineša jausmus iš namų. Šiuo atveju, kartais verta pabūti „musele ant sienos“ ir tarytum iš šalies stebėti vaiko bendravimą su tėvu, seneliais, kitais vaikais. Paprašykite, kad aplinkiniais papasakotų Jums apie tai. kaip pati bendraujate su vaiku. Dažnai suaugusieji nesusimąsto apie tai, ką vienokiu ar kitokiu elgesiu sako vaikui. Ir neretai, regis visai paprastoje ir nieko nereiškiančioje situacijoje, bendravime su vaikais ar aplinkiniais vaiko akivaizdoje mes jam perduodame visai ne tą informaciją, kokią tikimės jį gaunant. Tokiu būdu vaikas susiformuoja neteisingą supratimą apie tam tikrus įvykius ar situacijas ir todėl reiškia neadekvačias reakcijas. Čia taip pat turėtumėte padėti nustatyti ir įvardinti tikruosius jausmus.
 
Dar viena agresijos priežastimi gali būti taip vadinami „perimti jausmai“. Tai tartum pasiskolinti, paimti iš kito žmogaus jausmai. Nuo pat gimimo vaikas yra solidarus savo tėvams, taigi ir linkęs jiems padėti. Tokiu būdu neretai vaikas jaučia ne savo, o tėvų jausmus, kuriuos nežino kaip išreikšti. Tai atsitinka kai tėvai, artimieji (nuolat būnantys šalia), dėl „šventos ramybės“ nesiaiškina nemalonių sau situacijų, konfliktų ir pan. ir užgniaužia jaučiamus jausmus. Tačiau turime nepamiršti, kad jausmai duoti tam, kad juos išreikšti, to nepadarę mes juos nuslepiame, ignoruojame, o vaikas juos tartum perima. Tačiau, kadangi tai ne vaiko jausmas, šis nežino kaip tinkamai turėtų tą jausmą išreikšti.
 
Ko gero viena iš greičiausiai sprendžiamų netinkamo elgesio priežasčių yra ta, kad vaikas turi netinkamai susiformavusį elgesio modelį. Paaiškinsiu pavyzdžiu: kokia reakcija mes apdovanojame vaiką už gerą elgesį? Dažniausiai abejinga veido išraiška pasakome, kad jis yra šaunuolis, paglostome galvytę ir pasiunčiam toliau užsiimti „savais reikalais“.
 
O jei priešingai, vaikas padaro kažką negero ir nebesvarbu ar tyčia, ar ne, dažniausia tėvų reakcija: vyzdžiai išsiplečia, balso tonas paaukštėja, atsiranda daug gestų. Visas mūsų dėmesys tik vaikui. Šiuo atveju vaikui tai lyg atvažiavęs į miestą cirkas. Jei tokiu būdu mes sureaguojame kelis kartus, vaikui susidaro suvokimas, kad už netinkamą elgesį jis gaus ženkliai daugiau dėmesio negu už teigiamą. Taigi, iš čia klausimas – kokį elgesį savo šeimoje skatinate Jūs? Taip pat netinkami elgesio modeliai gali susiformuoti matant ntinkamą elgesį aplinkoje. Jei neleidžiame vaikui kelti balso ar dėti kojų ant stalo, tai to neturėtume daryti ir patys.
 
Taigi, bet kuriuo iš aukščiau išvardintu atveju reziumuojant, patarimai būtų šie:
  • Atkreipkite dėmesį į savo elgesį (kokį pavyzdį duodame ir kokią informaciją teikiame vaikui);
  • Pabūkite „musele ant sienos“;
  • Išsiaiškinkite savo jausmus;
  • Skatinkite ir apdovanokite tik tą elgesį kokio norite sulaukti ateityje (apdovanojamos turi būti ir pastangos).
Jei patiems visgi nepavyks įveikti sunkumų ir atskleisti nenorimo elgesio priežasčių, drąsiai kreipkitės pagalbos. Specialistas matydamas situaciją iš šalies ir žinodamas,į ką tiksliai reikia atkreipti dėmesį, bei turėdamas tinkamų metodų išsiaiškinti tikrąją situaciją, gali suteikti efektyvią pagalbą ir duoti teisingus pastebėjimus galimoms ateities problemoms užkirsti.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje