Emokykla.lt
D.U.K.
2012-06-24 Ar gerai vaiką versti dalintis žaislais?
Mano dukrytei 1,8 m. Kieme bendraujam su panašaus amžiaus vaikiukais ir paskutiniu metu iškilo tokia problema - žaislų dalybos. Kaip elgtis, kai tokio amžiaus vaikas nenori duoti savo žaislų, o kitas reikalauja? Arba kai atima žaislą? Kažkur skaičiau, kad versti dalintis nėra gerai, bet kyla klausimas - o kaip reaguoti, jei iš vaiko atima žaislą, arba jis pats labai nori kitų vaikų žaislų, o pastarieji nelinkę duoti? Būtų šaunu sulaukti komentarų kaip tokiame amžiuje elgtis iškilus "mano-ne mano, bet noriu visko" problema.
 
2012-06-24 
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Nenoras dalintis, suaugusiųjų vadinamas gobšumu, tikrai nesitęs amžinai. Vaiko savininkiškumo jausmas yra normalus. Juk kaip ir mokantis vaikščioti ar kalbėti, gebėjimui dalintis susiformuoti ir įsitvirtinti taip pat prireikia ne vienerių metų. Metinukas dar nesupranta, kad kuris nors geidžiamas daiktas ar žaisliukas gali būti ne jo.
 
Tik sulaukęs dvejų ar net trejų metų vaikas ima suvokti, kad yra savarankiškas. Tik tada ima suprasti, kad aplink esantis pasaulis nėra jo paties dalis, o padalintas į mano, tavo ir mūsų. Psichologai šiai vaikų amžiaus grupei priskiria didžiausią savarankiškumo protrūkį ir vertina jį kaip natūralų asmenybės formavimosi etapą. Taigi, vaikai visų pirma turi subręsti ir atrasti savyje tą norą dalintis. Kažkodėl tas, kuris saugo savo žaisliukus, dažniausiai būna blogietis, o tas, kuriam nepavyksta jų gauti, auka. Mokytis dalintis reikia abiem pusėm. Suaugę žmonės nenorėtų, kad kas nors imtų jų daiktus, be atsiklausimo arba reikalautų juos atiduoti. Mes tai vadiname vagyste arba apiplėšimu.
 
Saugodamas savo daiktus vaikas mokosi ginti savo autonomiją, rūpintis savo daiktais, tvarkytis. Tai labai svarbūs įgūdžiai, juk norisi, kad būdamas pirmokas žinotų kur jo kuprinė ir kokios spalvos kepurė. Svarbi ir kita pusė – dalindamasis mokosi bendradarbiauti, susitvarkyti su impulsais, emocijomis, frustracijomis. Vaikas turi daug išmokti - neprarasti savo individualumo, jį kurti, tuo pačiu metu mokytis būti su kitais ir rasti savo vietą tarp kitų.
 
Kaip elgtis ir ką daryti?
 
Mokytis dalintis svarbi geranoriška, atsipalaidavusi aplinka. Jokių bausmių, riksmų ir grasinimų. Prašoma, aiškinama ramiu tonu. Visada svarbu palaikyti vaiką, suprasti jį ir atjausti. Neakcentuoti nesėkmių, pastiprinti pageidaujamą elgesį. Dažniausiai užtenka šypsenos ir pritariančio veido.
 
Skatinkite vaiką žaisti bendrus žaidimus su kitais vaikais – kuo daugiau vaikas bus su savo bendraamžiais, tuo greičiau jis išmoks dalyvauti bendroje veikloje. Tik nepamirškite, kad mažylis tik sulaukęs trejų pradeda žaisti su kitais vaikais, o ne šalia jų.
 
Pagirkite vaiką, jei jis su kitais pasidalino savo daiktais. Bet neparodykite nusivylimo, jei jis dar per mažas atsisveikinti su tuo, kas jam brangu.
 
Nepamirškite žodžių:„ačiū“, „prašau“. Juos ištarti visai nesunku, bet jie gali išties daug.
 
Prašymas veiksmingesnis už draudimą. Todėl vietoj liepimo neimti svetimo daikto pasiūlykite vaikui paprašyti, jog žaidimų draugas duotų pažaisti su savo žaisliuku. Jei nepavyks, pasiūlykite savo vaikui palikti šį žaisliuką, patikindami, kad su juo vaikas galės pažaisti kitą kartą, kai vėl susitiksite. Tik jokiu būdu nenukirskite: Atiduok žaislą, einam namo.
 
Viena iš sudėtingiausių situacijų “atėmė žaislą”. Tam kuris atėmė pasakyti, “šis kastuvėlis yra Jonuko”, prašau atiduoti ir drąsiai paimti iš vaiko.
 
Pasiūlykite keistis. Būtų idealu, jei mažylis visuomet su savimi turėtų bent vieną, nors ir nedidelį žaisliuką. Tada galės paprašyti nusižiūrėtą daiktą pasiskolinti, o draugui mainais galės pažadėti duoti savąjį.
 
Paaiškinkite, kodėl vaikas negali turėti norimą žaisliuką. Pavyzdžiui, Onutė labai liūdės ir negalės užmigti, jeigu tu išsineši meškutį, su kuriuo ji miega. Jei vaikui sunku atiduoti, ramiai paimate žaislą ir atiduodate savininkui. Verkiantį vaiką paguodžiate, leidžiate jam įveikti ir išbūti sunkius jausmus.
 
Žaislai, kurie labai brangūs, tegul lieka namie ar saugioje vietoje. Jei vaikas turi žaisliuką, kurio nenori niekam duoti (tai turi būti gerbiama), prieš einant į grupinio žaidimo vietą, reikia susitarti ir palikti žaisliuką saugioje vietoje.
 
Atitraukite dėmesį kita linkme. Jei mažylis nenori atsisveikinti su svetimu žaisliuku, pasiūlykite jam kitą veiklą, kuriai žaislai nereikalingi, pavyzdžiui, eiti pasisupti, pažaisti gaudynių ir pan.
 
Neleiskite vaikams fiziniu smurtu spręsti ginčų.  Vaikai dažnai nesuvaldo impusų ir noro fizine jėga iškovoti ar atsikovoti savo daiktą. Sustabdykite juos: “mes nesimušame, pasitariame ką daryti.” Mažiems vaikams svarbu aiškūs, konkretūs žodžiai ir veiksmai.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje