Emokykla.lt
D.U.K.
2012-06-12 Vaikas susidraugavo su berniuku, kuris šį terorizuoja. Ką daryti?
Nuo pat pirmųjų dienų daržely vaikas susidraugavo su kitu berniuku. Draugai neišskiriami, visi juokauja, kad vos ne kaip dvyniai - vienas be kito ne minutes negali. Iš pradžių kelis metus kaip viskas šaunu buvo. Šiemet buvom pakvietę tą berniuką pas save. Ir aš pastebėjau kaip jis terorizuoja mūsiškį. Atseit, jei tu nedarysi taip kaip aš noriu, aš nebūsiu tavo draugas arba eisiu namo ar dar kaip panašiai. Aš nesikišau tada. Bet kai jis išėjo, mes gana ilgokai su sūnum kalbėjom. Ir nuo tada ( nežinau ar iš tiesų, ar tiesiog aš pastabesnė pasidariau) ištisai mūsų sūnus prievartaujamas ką nors jam atnešti arba daryti tai ką tas draugelis nori. Per pietų miegą daržely net savo mylimą žaislą atiduoda.Šiaip abu berniukai yra gana panašūs, ta prasme, nėra kad vienas didelis, kitas mažas, ar stiprus-silpnas. Bet va priklausomybė mūsų sūnaus nuo to draugo tai labai jaučiasi. Jis jam kaip autoritetas. Mes bandėm sakyti, kad draugai taip nesielgia, ir kad niekas pasauly burti negali (draugelis pagrasina ir užburti jei kas). Kai kalbam, atrodo viską supranta ir pilnas ketinimų kitą dieną pareikšti draugeliui, kad šis meluojas. Deja, kai vakare pasiimu ir vėl tas pats.Rytais kartais iki ašarų prieinam, kai neleidžiu ko pasiimti į darželį, nes paaiškėja, kad draugeliui reikia.Svarbiausia, kad auklėtojos daržely arba apsimeta, kad nemato, arba nenori matyti ir „gieda“, oi kokie neišskiriami draugai.Ką daryti? Kaip vis tik sūnų įtikinti nepasiduoti? Šiaip jau jis nėra iš tų ramių ir patiklių, bet va šioje situacijoje tai kaip be galvos.
 
2012-06-12
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Vaikų darželyje tai gana dažnai pasitaikanti istorija. Du vaikai tampa labai artimi vienas kita, sudaro tokią neperskiriamą diadą. Paprastai nenori su kitais draugauti, jei vienas nebūna grupėje, kitas –liūdi, nuobodžiauja. Pamažu įsivysto priklausomybė vienam nuo kito. Tai būdinga ir berniukams ir mergaitėms.
 
Gera yra turėti draugą, tačiau darželyje vaikas turi išmokti įvairių bendravimo būdų. O tai patirti jis gali tik bendraudamas su visais vaikais, žaisdamas grupinius žaidimus ir užmegzdamas draugiškus santykius su kitais. Mono santykis yra pavojingas abiems vaikams. Vienas tampa despotu ir nepasimoko ką negerai daro, nes negauna kitokios reakcijos, kitas tampa priklausomas nuo draugo užgaidų ir bijo likti vienas. Taigi tokia draugystė nenaudinga abiems vaikams.
 
Manau vaikams būtų sveika pabūti atskirai, užmegzti kitas draugystes, išgyventi kitokius santykius ir kitus patyrimus. Būtų labai gerai, kad suaugę, esantys šalia vaikų, padėtų jiems įveikti šį bendravimo sunkumą. Bendravimas viena pagrindinių žmogaus vertybių. Be bendravimo neįmanoma jokia kuriamoji veikla, joks tobulėjimas. Vaikai šiame santykyje atrodo tarsi sustingę viename elgesio modelyje. Tokia draugystė nebeturi kūrybinės energijos, suteikia skausmo, nerimo, įtampos. Iškyla sunkumai ir problemos.
 
Bendravimas tiesiogiai susijęs su emocijomis. Bendraujant patiriama daug ir įvairių emocijų. Mokomasi jas visas ištoleruoti, išbūti ir įveikti. Riboti santykiai trukdo tai padaryti. Dauguma bendravimo įgūdžių įgyjami labai anksti dar kūdikystėje ar ankstyvoje vaikystėje. Kai kurie išmokimai gali būti mažiau sėkmingi arba bendravimo pamokų buvo mažai. Jiems bendrauti nesiseka. Tačiau vaikystė yra laikotarpis kai vaikas turi visas galimybes mokytis. Vaikai supranta daugiau, nei patys mano ir yra pajėgūs spręsti savo problemas, tereikia draugiškos ramios suaugusiųjų pagalbos ir paramos. Šiai situacijai spręsti galima pasitelkti kūrybinį vizualizavimą ir problemų sprendimą.
 
Su vaikais iki septynerių metų galima išbandyti “Išmintingo karaliaus pasakojimą”.
 
Pasiūlykite vaikui įsivaizduoti, kad jis susikrauna savo problemą (apie draugą, kuris nemoka draugauti) į kuprinę ir iškeliauja į stebuklingą mišką ar šalį, kur gyvena Išmintingas karalius. Tegul kuprinė būna labai sunki, kelionė sudėtinga ir daug kliūčių. Kelionės metu vaikas susitinka su įvairiais herojais (gyvūnėliais, kitų pasakų veikėjais ir realiais žmonėmis (mama, močiutė, senelis , kaimynas)), kurie pasakoja, kaip jiems Išmintingasis karalius padėjo (princui nugalėti  drakoną, mamai rasti pamestą svarbų daiktą, berniukui apsiginti nuo kitų, kurie jį skaudino ir pan.). Vaikas prašo visų patarimo kaip jam išspręsti problemą, bet visi jam atsako tą patį: ”Aš negaliu tau padėti, bet žinau kas gali. Tau reikia nueiti pas Išmintingąjį karalių. Jis labai senas ir išmintingas ir tikrai tau padės.” Tokio vizualizavimo pratimo metu pasikartojantys elementai ir išsamiai apibūdinamos detalės leidžia vaikui atsipalaiduoti ir jis lengvai priima informaciją.
 
Vizualizavimo metodo panašumas į pasakos sekimą patrauklus daugumai vaikų. Pamažu vaikas pats pradės siūlyti įvairių detalių kelionei nupasakoti. Čia užsimezga problemos sprendimo idėjos pradmenys. Keliaudamas vaikas prieina miško laukymę, pamato pasakišką pilį.
 
Nusileidžia pakeliamas tiltas, vaiką pasitinka palydovas (galima jį apibūdinti, gal vaikas turi savo mėgstamą herojų), pasakys, kad karalius jau jo laukia. Vaikas palydimas pas karalių, šis atrodo visažinis ir išmintingas (nupasakoti kaip atrodo).
 
Vaikas ištraukia iš kuprinės problemą, parodo ją Išmintingajam karaliui. Šis įdėmiai ją tiria, susimąsto, gali ko nors vaiko paklausti. Tada pasilenkia ir tyliai, kad tik vaikas girdėtų jam į ausį pasako ką daryti, arba karalius paima problemą ir įteikia dovaną, kuri padės jam išspręsti problemą. Vaikas atsisveikina, padėkoja, iškeliauja iš pilies, grįžta namo. Audiencija pas karalių baigiasi, vizualizavimas taip pat, vaikas švelniai grąžinamas į tikrovę.
 
Paklauskite vaiko ką jam karalius pasakė arba kokią dovaną jis gavo. Kartais gali nutikti, kad vaikas pasakys, kad karalius nieko nesakė. Verta išmintingai linktelėti galvą ir paaiškinti, kad karalius labai senas ir kalba labai tyliai, sunku iš karto išgirsti, tačiau vėliau jo žodžiai vaiką susiras. Dažniausiai vaikai nustebina savo įžvalgomis. Šį pratimą galima kartoti keletą kartų, kaip žaidimą, kuris leidžia vaikui suprasti, kad jis nevienišas ir yra pagalba, kad ir kiti kreipiasi į karalių patarimo.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje