Emokykla.lt
D.U.K.
2012-11-13 Mano sūnui 6 metai. Jis labai nemėgsta spalvinti, rašyti, gal patartumėt kaip jam padėti?
2012-11-13
 
Atsako doc. dr. Kristina Stankevičienė, Vilniaus pedagoginis universitetas
 
Jūs rašote, kad Jūsų sūnui jau 6 metai, tačiau jums kelia nerimą, kad jis nemėgsta spalvinti, rašyti. Ne visai aišku, ar jūsų sūnus apskritai nenori piešti, ar tik nemėgsta spalvinti. Gal Jūsų vaikas yra aktyvus, veiklus, kūrybiškas, todėl jam daug maloniau kurti, konstruoti, ką nors bandyti, eksperimentuoti, judėti, bėgioti. Monotoniškas spalvinimas tik dėl spalvinimo, jam, ko gero, yra nepriimtinas.
 
Gali būti ir kitų priežasčių. Kartais tėveliai nuo mažens vaikus ima mokyti piešti, galvodami, kad vaikas turi išmokti nupiešti katytę, šuniuką, medį, mažiną ir kt. Vaikas to dažniausiai padaryti negali. Tada tėveliai rodo savo nupieštą pavyzdį arba atverčia knygelės iliustraciją ir prašo pasižiūrėti, kaip nupieštas šuniukas, arba paima vaiko rankelę ir kartu piešia. Vaikas nupieštu šuniuku, be abejo, džiaugiasi.
 
Žinome, kad vaikai iš prigimties yra linkę imti piešimo priemonę į ranką ir braukyti, sukti ratus, vėliau piešti galvakojus ir galiausiai žmogų. Vaikai nori kurti, fantazuoti. Piešimas yra būdas reikštis vaizdais ant popieriaus. Pieštuko, flamasterio ar dažų pagalba vaikas siekia pasakoti savo potyrius, kurti istorijas. Jam tokia veikla teikia džiaugsmo.
 
Deja, kai imame vaikus mokyti dalykų ne pagal amžiaus galimybes, prarandamas noras piešti, vaikai tokios veiklos ima vengti, atsisakinėja. Vaikas mato, kad nukopijuoto šuniuko piešinys yra gražus, mamytės nupieštas - taip pat nuostabus. Tačiau, vos tik panorsta pats nupiešti tai, ką piešė suaugusiųjų pagalba, jam nepavyksta. Jis galvoje turi gražaus šuniuko vaizdą, tačiau rankelė tą vaizdą perkelti ant popieriaus dar negali.
 
Dar blogiau, jei vaikas pabaramas, kad ne taip nupiešė. Ir taip nesėkmė po nesėkmės. Nusivylimas piešimu vis stiprėja ir stiprėja, kol galiausiai atsisako visai piešti. Tėveliai nepagalvoja, kad patys gali slopinti vaiko norą piešti, spalvinti, gėrėtis besiliejančiomis spalvomis, džiaugtis sukurtomis istorijomis.
 
Priežasčių nenorui piešti ar spalvinti yra ir daugiau. Kartais mama ar tėtis  nuperka spalvinimo knygelių ir siūlo vaikui spalvinti. Pradžioje vaikui spalvinti patinka, nes gimsta gražūs spalvingi paveikslėliai. Suaugusieji neretai yra linkę akcentuoti, kad kruopščiai spalvintų nuo krašto iki krašto, kad neišeitų už nupiešto daikto ribų. Toks spalvinimas vaiką ima varginti, jis šios veiklos ima vengti. Spalvinimas dėl spalvinimo vaikui yra nuobodus. Juk piešiamų linijų, spalvų pagalba jis nori „gyventi“ popieriaus lape. 
 
Galėtumėte dažniau jam pasiūlyti laisvesnės, kūrybos džiaugsmą teikiančios veiklos. Pasikalbėkite apie dienos įvykius, pasekite pasaką, kurkite istorijas ir kt. Kartas nuo karto pasiūlykite papasakoti savo potyrius popieriaus lape. Jei vaikas yra susikaustęs, sako „nenoriu“, pasiūlykite tiesiog pažaisti spalvomis ant popieriaus jas liejant, maišant, išgaunant netikėtus atspalvius.
 
Būkite šalia, kad palaikytumėte vaiko norą imtis šios veiklos. Vaikui įsijautus į piešimo procesą, nesikiškite, jei vaikas to neprašo, tik stebėkite iš šono. Baigus spalvinti, būtinai pagirkite už jo įdėtas pastangas, jo atradimus tam, kad jis pajustų sėkmę.
 
Pradžioje bandykite vaiką pradžiuginti akvarele, guašu, po to flamasteriais, spalvotais pieštukais ir kt. Taip jūs pritrauksite vaiką prie popieriaus lapo, jam bus malonu piešti taip kaip pats moka ne tik mašinas, bet ir užrašyti mašinos pavadinimą ar savo vardą. Geriausiai, jei vaikas spalvina savo paties nusipieštus piešinius, o ne spalvinimo knygelėse nupieštus. Įvairiais būdais skatindami vaiko kūrybinę saviraišką, jūs suteiksite vaikui daug progų džiaugtis piešimu ir rašymu.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje