Emokykla.lt
D.U.K.
2013-07-03 Darželio grupėje, jei vaikas nesuvalgo daugiau nei pusės pusryčių košės ar valgo labai ilgai, jam pasakoma, kad jis negaus pusryčiams taip pat priklausančio sumuštinio, sausainio ar bandelės. Ar minėti auklėtojų taikomi metodai yra tinkami?
Mūsų vaikas (5 m.) lanko vieną iš privačių Vilniaus darželių. Grupėje, kurią lanko mūsų vaikas, ne kartą teko girdėti, kad taikomos tam tikros taisyklės. Pavyzdžiui, jei vaikas nesuvalgo daugiau nei pusės pusryčių košės, jam pasakoma, kad jis negaus pusryčiams taip pat priklausančio sumuštinio, sausainio ar bandelės (nors už maistą sumoka tėvai), arba, tarkim, dėl to, kad vaikas ilgai valgė košę, pasakoma, kad jis negaus saldumynų, kurie padalijami kitiems vaikams (greičiau pavalgiusiems). Vaikas po tokių taikomų priemonių (taisyklių) jaučiasi nubaustas, pažemintas ir patiria kitas neigiamas emocijas. Norėtume sužinoti, ar minėti auklėtojų taikomi metodai yra tinkami ir ar jie dera su ikimokyklinukų ugdyme taikytinais metodais.
 
2013-07-03
 
Atsako psichologė Ramunė Želionienė
 
Ačiū už Jūsų pasidalijimą patirtimi. Tokios ir panašios tėvų patirtys tik dar kartą parodo, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojai pasiklydę autoritarinėje pedagogikoje, kurią ir taiko kasdienėse situacijose su vaikais. Ir visai nesvarbu, ar ugdymo įstaiga privati, ar valstybinė. Nuostatos apie vaikų auklėjimą – vienodos, kol nepradedame jų keisti.
 
Siūlyčiau nedramatizuoti šios situacijos dėl neigiamų vaiko patyrimų, tačiau užduoti atsakingiems suaugusiesiems racionalius klausimus ir skatinti konstruktyvią diskusiją:
  1. Teko girdėti X (susakote tai, ką čia parašėte). Ar tai tiesa? Ar pasitaiko atvejų, kad vaikai privalo suvalgyti tam tikrą porciją maisto, kad vėliau gautų skanėstų? Ar pasitaiko atvejų, kad lėčiau valgančius vaikus tokiais grasinimais skubinate?
  2. Jei tai tiesa, paprašykite paaiškinti, kuo tokia elgesio–pasekmės grandinė grindžiama? Kokia teorija, kokie autoriai apie tai rašo ir pan? Atidžiai išklausykite požiūrį.
  3. Išsakykite savo požiūrį šiuo klausimu.
  4. Pasakykite, kokio elgesio tokiose situacijose su savo vaiku Jūs tikitės iš ugdytojų.
  5. Paklauskite, ar jie gali patenkinti tokius Jūsų poreikius?
  6. Reziumuokite susitarimą ir susitarkite dėl kito pokalbio, pavyzdžiui, po dviejų savaičių.
Valgymo situacijos yra labai subtilios. Todėl bet koks neišmanėliškas suaugusiojo kišimasis į vaikų valgymo įpročius gali būti žalingas.
 
Pirmiausia, vaikas natūraliai pajunta, kad yra  sotus, todėl jei vaiko svoris nekrenta, vaikas reguliariai tuštinasi ir šlapinasi, nėra priežasties versti vaiką suvalgyti kažkieno numatytą porciją maisto. Nei namuose, nei darželyje. Nei kūdikystėje, nei ikimokykliniame amžiuje.
 
Antra, kaip kiekvienas individas turi savo mąstymo tempą, taip ir vaikai turi savo tempą gyventi. Ikimokyklinio amžiaus vaikai labai daug fantazuoja. Todėl jie mažiau koncentruojasi į valgymo procesą, kuris, suaugusiajam stebint, atrodo per lėtas. Svarbu, kad vaikas valgo, o valgyti lėtai – pranašumas. O jei suaugusieji nori patogiai gyventi, tai turėtų vykti ne vaikų sąskaita.
 
Trečia, valgymo negalima taikyti kaip priemonės elgesio korekcijai. Maistas yra išgyvenimo priemonė, o ne auklėjimo priemonė. Būkime kūrybingesni. Ir stabdykime bet kokį netinkamą suaugusiojo elgesį, kuris daro neigiamą įtaką vaiko asmenybės raidai.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje