Emokykla.lt
D.U.K.
2013-04-05 Kaip elgtis auklėtojai, kad tėvai, atėję pasiimti vaiko, nestoviniuotų, o išeitų laiku ir auklėtojai nereikėtų gaišti pasibaigus darbo valandoms?
Tėvams atėjus pasiimti vaiko iš darželio, šis pradeda žaisti, išdykauti, o tėvas ar mama stovi ir nieko nesako, neragina eiti namo, prastovi 30–45 min. grupėje, nors auklėtojos darbo laikas jau baigėsi. Patarkite, kaip elgtis auklėtojai, kad tėvai su vaikais išeitų laiku ir nereikėtų gaišti pasibaigus  darbo valandoms.
 
2013-04-05
 
Atsako psichologė Ramunė Želionienė
 
Situacijos, kurios kelia nepasitenkinimą, parodo, kad kažką reikia keisti. Jei auklėtojai beveik kas vakarą reikia laukti tėvų sąmoningumo, atėjo laikas pačiai sąmoningai keisti savo elgesį.
 
Visų pirma atsakykite į klausimą, ką darote tokiose situacijose? Antrasis svarbus klausimas – koks Jūsų elgesys duoda pageidaujamų rezultatų, t. y. po kokio Jūsų elgesio tėvai išeitų iš darželio laiku? Jei toks elgesio modelis jau yra, jį reikia kartoti kaskart, kai tokia situacija susidaro. Kartojimų skaičius gali būti begalinis.
 
Jei mes niekaip nesielgiame tokiose situacijose, bet liekame nepatenkinti, vadinasi, reikia keisti nuostatas ir pradėti kažką daryti.
 
Reikia laikytis šių dviejų nuostatų: pirma, žmonės mano minčių neskaito; antra, aš esu atsakinga už savo elgesį. Kai tik pradėsite taip galvoti, suprasite, kad turite ką nors daryti Jūs, o ne kiti. O jei tai, ką darėte, nedavė rezultatų, vadinasi, turite kažką daryti kitaip.
 
Taigi, jei tėvas stovi ir nieko nesako, labai svarbu auklėtojai išlikti ramiai ir geranoriškai.
 
Pamodeliuokime galimas situacijas, pavyzdžiui, iki darbo pabaigos liko 10 minučių. Auklėtoja informuoja lūkuriuojantį tėvą: „Po 10 minučių ketinu išeiti iš grupės ir užrakinti duris.“ Tėvas toliau stovi ir nieko nedaro. Vaikas toliau žaidžia ir išdykauja.
 
Jei po savo adekvataus elgesio auklėtoja nesulaukė reakcijos iš suaugusiojo, atėjo laikas kreiptis į vaiką. Auklėtoja žino, kad demonstratyvus vaiko elgesys matant artimam suaugusiajam reiškia didelį vaiko ilgesį ir norą gauti dėmesio. Auklėtoja sako vaikui: „Kaip tu pasiilgai tėčio! Džiugu, kad jau greitai keliausite į namus. Kuo greičiau susiruoši, tuo ilgesnį vakarą turėsi. Jei tau reikia mano pagalbos, pasakyk.“
 
Jei vaikas ignoruoja adekvatų auklėtojos elgesį, tėvas ir toliau yra tik pasyvus stebėtojas, auklėtoja ramiai dar kartą informuoja suaugusįjį: „Grupę užrakinsiu po 5 minučių.“ Ir tuoj pat kreipiasi į vaiką: „Tu turi 5 minutes apsirengti grupėje, jei dabar nepradėsi rengtis, teks rengtis koridoriuje.“
 
Visas 5 minutes išlikite rami ir geranoriška. Ir jei po 5 minučių teks išnešti vaiko drabužius iš grupės ir užrakinti duris, darykite tą taip pat geranoriškai ir ramiai.
 
Kai auklėtoja su tėvais suformuoja netinkamus tarpusavio bendravimo įpročius, pati auklėtoja turi imtis atsakomybės juos keisti. Svarbu draugiškas tonas. Ir nebijokite to, ką apie Jus pamanys. Jūs tikriausiai pamiršote, kad ir Jūs, net ir dirbdama darželio auklėtoja, turite teisę į asmeninį gyvenimą, kuris prasideda darbo dienai pasibaigus. Jei Jumis nepasirūpina kiti, kas yra visiškai normalu, pasirūpinkite pati.
 
Tokios ar panašios situacijos yra pasekmės netinkamo bendravimo ir bendradarbiavimo. Svarbu šnekėtis, išsakyti lūkesčius ir jei jie nėra įvykdomi, vėl susirinkti kalbėtis. Pasinaudokite anksčiau aprašytais „Apskritojo stalo“ pasiūlymais. Būkite atvira. Ir nepamirškite, kad kitų žmonių netinkamas elgesys nėra priežastis Jums elgtis netinkamai. Rodykite bendravimo ir bendradarbiavimo pavyzdį.
 
Nuoroda:
Daugiau psichologų atsakymų į įvairius klausimus ieškokite čia.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje