Emokykla.lt
D.U.K.
2012-10-02 Kokie tinkamiausi 2–3 metų vaikučių „elgesio tvardymo“ būdai?
Norėčiau sužinoti, ar galima darželyje, siekiant nuraminti įsisiautėjusius ar padariusius kažką netinkamo vaikučius, naudotis pasakų fragmentais: „išdygs ragiukai“, „pavirsi į raganą“ ar „žabelę, kuri už lango auga, nusiskinsim“? Kokie tinkamiausi 2–3 metų vaikučių „elgesio tvardymo“ būdai?
 
2012-10-02
 
Atsako psichologė Eglė Kuraitė
 
Suprantu, kad kartais gali būti sunku atrasti veiksmingų būdų nuraminti įsisiautėjusius vaikus darželyje, todėl dauguma mūsų išbandome įvairius metodus, kurių vieni yra tinkami, o kiti – ne. Džiaugiuosi, kad domitės, ar Jūsų taikomi metodai yra tinkami vaikams. Tokiose situacijose paskatinčiau apgalvoti, kokius jausmus tokie „pasakų fragmentai“ sukelia vaikams ir kodėl tai juos motyvuoja nurimti.
 
Frazės, kurias išvardijate, yra vaikų gąsdinimas, kuris iš tikro nepadeda nusiraminti. Gali būti, kad vaikai įspėjami tokiu būdu, tuo momentu nurimsta, nes tikrai išsigąsta, kad gali išdygti ragiukai ar pavirsti į raganą, bet tikrasis poveikis yra didelis nerimas ir baimė, kurie dažnai vaikus tik dar labiau skatina netinkamai elgtis. Maži vaikai dar nemoka tinkamais būdais išreikšti savo jausmų, todėl juos rodo elgesiu. Taip pat 2–3 metų vaikai dar negali visai atskirti realybės nuo fantazijos, todėl tokie pasakymai jiems atrodo labai tikroviški ir sukelia stiprius jausmus.
 
Norėčiau pasitikslinti, ką reiškia, kai sakote, kad „nusiskinsite žabelę, kuri už lango auga“? Jei tokiu būdu vaikas įspėjamas apie galimą fizinę bausmę, tai toks suaugusiojo elgesys su vaiku yra vadinamas emociniu smurtu, kaip ir kitokie grasinimai. Taigi, šių „pasakų fragmentų“ auklėjant vaikus darželyje taikyti tikrai negalima.
 
Kokie tinkamiausi būdai mažų vaikų elgesio tramdymui, sunku atsakyti vienareikšmiškai. Dažnai tai priklauso nuo vaiko ir jo elgesio priežasčių. Gali būti, kad vaikas nepaklūsta Jums, nes siekia dėmesio (neigiamas dėmesys geriau nei jokio), o gali būti, kad pyksta ar tiesiog nemoka kitaip elgtis. Stenkitės įsigilinti ir suprasti vaiko elgesio priežastis ir pagal jas rinktis tinkamiausią reagavimo būdą. Jei Jums atrodo, kad vaikas siekia dėmesio – suteikite jo tada, kai jis elgiasi tinkamai, o neigiamą elgesį stenkitės ignoruoti, jei vaikas netinkamu elgesiu išreiškia savo pyktį – pasikalbėkite, mokykite, kaip savo pyktį parodyti tinkamais būdais (piešti, plėšyti popieriaus lapą, padaužyti pagalvę, pasakyti); jei jis nemoka draugauti su kitais ir dalintis – mokykite to ramiai ir draugiškai.
 
Dažnai būtent 2–3 metų vaikai išgyvena tam tikrą krizę, kuri reiškiasi stipriu negatyvumu ir prieštaraujančiu elgesiu. Šitaip elgdamiesi jie pradeda suvokti savo individualumą ir savarankiškumą, pradeda atsiskirti nuo tėvų. Reikėtų ne ignoruoti tai, o padėti jiems jaustis savarankiškiems tiek, kiek tai įmanoma – leisti patiems pasirinkti, ką veiks laisvu laiku, kokiu pieštuku spalvins ar ką apsirengs. Kartu labai svarbu apibrėžti aiškias ribas, kur suaugusiojo „ne“ yra neginčijamas.
 
Kiti naudingi metodai:
  • „Pertraukėlė“ (kai įsisiautėjusį vaiką trumpam atitraukiate nuo veiklos į ramią vietą, kur jis nurimsta. Rekomenduojama nusiraminimui skirti tiek minučių, kiek vaikui metų. Šio metodo tikslas – padėti vaikui nurimti, bet jokiu būdu ne izoliuoti jį nuo aplinkos).
  • Pozityvūs paskatinimai (pastebėti ir girti kuo daugiau apraiškų tokio elgesio, kokio norėtumėte, kad kartotųsi).
  • Natūralios pasekmės (jei vaiko elgesys sukelia tam tikras pasekmes, jis turi jas pajusti. Pavyzdžiui, jei ilgai nesigula pietų miego, tai turės vėliau keltis ir trumpiau žais).
Plačiau apie tai pasiskaityti galite čia:
Suprantama, kad dažnai sunku surasti tinkamus būdus sutarti su darželinukais, tačiau taikydami kiekvieną metodą, pagalvokite, ar motyvuojate juos per baimę, ar per meilę.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje