Emokykla.lt
D.U.K.
2012-06-03 Vaikui – 6 metai. Jis nemėgsta spalvinti, rašyti. Kaip jam padėti?
Atsako doc. dr. Daiva Karkockienė, LEU Psichologijos didaktikos katedra
 
Baimintis dėl to, ko gero, nevertėtų, nes vaikai, kaip ir suaugusieji, labai skiriasi – vieni mieliau piešia, rašo, kiti dainuoja, treti – labai judrūs, dar kiti – mėgsta kruopščius rankų darbelius... Iš to, ką parašėte, sunkoka suprasti, dėl kokių priežasčių jis nemėgsta piešti ar rašyti. Svarbu būtų ir tai, kada tai pastebėjote? Ar taip buvo nuo pat mažens, ar nustojo tai daryti staiga. Jei anksčiau spalvindavo knygeles, mėgindavo rašyti, o dabar – ne – priežastys būtų vienokios, o jeigu vengdavo tai daryti nuo pat mažens – jau kitokios. Todėl pirmiausia reikėtų atsakyti sau į keletą klausimų. Atsakymai ir padėtų geriau suprasti, ar verta nerimauti.
 
Klausimai galėtų būti tokie:
  1. Kokios galėtų būti vaiko nenoro spalvinti ir rašyti priežastys?
  2. Kiek tai kliudo, neleidžia jam atlikti to, kas būtina (pavyzdžiui, darželyje)?
  3. Ką jau esate padariusi ir dar galėtumėt padaryti, kad vaikui imtų labiau patikti, taptų maloni ir ši veikla?
Priežastys gali būti įvairios
 
Taigi, visų pirma, reikėtų pagalvoti, kodėl jūsų sūnus nemėgsta spalvinti, rašyti. Priežastys gali būti įvairios – kartais netgi labai paprastos (pavyzdžiui, turi „įdomesnės veiklos...“). Taigi, pagalvokite, kokios jos?
  1. Gal vaikas kita veikla mėgsta užsiimti labiau ir ji jam geriau sekasi ar patinka? Kokia tai veikla? Gal ji ne mažiau naudinga vaiko vystymuisi? Gal Jūsų vaikas gabus visai kitiems dalykams ir nori daugiau laiko praleisti veikdamas tai, kas jį domina?
  2. Gal vaikas labai judrus, nenusėdintis vietoje?
  3. Galbūt darželyje labai daug tenka spalvinti ar rašyti? Galbūt auklėtojos neatsižvelgia į vaiko poreikius ir liepia daug spalvinti ir piešti? Gal vaikas jaučiasi verčiamas tai daryti?
  4. Pagalvokite ir apie tai, kad galbūt namie vaiką nuolat verčiate piešti, o gal net duodate jam rašyti į pirmokams skirtas užduočių knygeles, kurios jam dar yra per sunkios?
  5. Gal nuolat primenate jam, kad jis tuoj eis į mokyklą ir, jei nemokės spalvinti ar rašyti, jam nesiseks mokytis...
  6. Pergalvokite, kokie jūsų santykiai su vaiku, kaip jį motyvuojate, sudominate, skatinate užsiimti viena ar kita veikla? Kiek laiko kartu su vaiku praleidžiate ką nors veikdami?
  7. O galbūt jis turi rimtesnių dėmesio sutelkimo problemų? Jei turite tokį įtarimą, pasitarkite su specialistais (pavyzdžiui, psichologu, šeimos gydytoja ir kt.).
  8. Tačiau svarbiausia turbūt prisiminti, kaip vaikas elgėsi anksčiau. Jei jūsų vaikas anksčiau mėgdavo spalvinti, galbūt dabar atsirado kita veikla – pavyzdžiui, pernelyg daug laiko praleidžia žiūrėdamas televizorių  ar žaisdamas kompiuteriu). Tuomet reikėtų pagalvoti ir susitarti su vaiku, kiek laiko per dieną (ar kas antrą dieną leisite jam žaisti kompiuteriu ar žiūrėti televizorių. TV žiūrėjimas ar nuolatinis sėdėjimas prie kompiuterio daro vaiką pasyvesnį ir dėl to jam bet kuri kita veikla, kuriai atlikti reikia daugiau pastangų nei minėta, gali tapti atgrasi. Tuomet spalvinimas ir rašymas taps nebeįdomus...
  9. Pasikalbėkite su vaiku, gal darželyje kiti vaikai sako, kad spalvinti ar rašyti – neįdomu ir vengia tai daryti, o gal kaip tik – yra „spaudžiami“ tai daryti, nesudominant, nemotyvuojant jų. Gal vaikai turi elektroninius žaislus, kuriuos kartais nešasi net į darželį ir tada visas jų dėmesys nukreiptas būtent į laukimą, kada pagaliau galės pažaisti  su jais?
  10. Pagaliau paties vaiko paklauskite ir išklausykite jo nuomonę, kodėl jis nenori piešti, kas jam patinka labiau? Pasikalbėkite ir išbandykite kartu tai, kas jam yra ar galėtų būti įdomu.
Idėjos veiklai
 
Taigi išsiaiškinus priežastis, galima pagalvoti, ką galėtumėte daryti, kad vaikas pamėgtų įvairesnę veiklą? Štai keletas idėjų:
  1. Gal galima rasti kompiuterinį spalvinimo žaidimą (galima taip pat leisti rašyti raides, sakinius kompiuteriu), kad pamėgtų tai daryti. Tačiau tai daryti neturėtų būti leidžiama per ilgai, o tik siekiant jį labiau sudominti (aišku, jei vaikas dar „neturi priklausomybės“ nuo kompiuterio ar „suserga“, jei kurią dieną negali juo pažaisti...).
  2.  Pabandykite kartu pažaisti ir spalvinti  kiekvienas savo piešinuką, linksmai lenktyniaudami: „kas nuspalvins dailiau?“, „kas parinks gražesnes spalvas?“ ir pan.
  3. Galima surasti įdomesnių, vaiko interesus labiau atitinkančių knygelių, kur vaikas galėtų į veiklą tarsi nejučia įsitraukti...
  4. O gal vaikas turi savo kambarį ir galite jam paskirti specialią vietą (dalį sienos arba ant jos pakabinti didelį lapą popieriaus ar kamštinę lentą, kur jis galėtų piešti ir rašyti, ką tiktai nori...).
Taigi, jaudintis nevertėtų, tačiau verta pamėginti įžvelgti pagrindines priežastis ir galbūt tinkamiau reaguoti į vaiko poreikius... Daugiau idėjų įvairesnei veiklai, skatinančiai kūrybingumą, surasite nurodytoje literatūroje.
 
ŠALTINIAI:
  1. Dreikurs R., Soltz V., Laimingi vaikai. Iššūkis tėvams, Vilnius: Vaga, 2004.
  2. Grakauskaitė Karkockienė D. Kur dingsta kodėlčiukai, Vilnius: Logotipas, 2006.
Autorės straipsniai:


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje