Emokykla.lt
D.U.K.
2012-07-26 Kaip elgtis, jei vaikas bendrauja su nematomu draugu? Ar tai normalu?
Mano dukrai 2,8 metukai. Jau gal koks mėnuo kaip bendrauja su nematomu draugu, su kuriuo nuolat kalbasi, žaidžia, ir t.t. Tas jos „draugas" pataria jai, ką daryti, ko nedaryti, kas galima, o kas neleidžiama. Ji su juo net telefonu bendrauja, klausia kaip jam sekasi ir pan. Nežinau, kaip reaguoti: ar negirdėti ir nematyti, ar tas fantazijas palaikyti, ar drausti? Ar tai normalu?
 
2012-07-26
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Taip, draugų įsivaizdavimas – normalus reiškinys tokiame amžiuje. Tai dažnas reiškinys ikimokyklinukų gyvenime, vaiko fantazijos kūrinys. Iš ten jis ir atsiranda. Mažas vaikas pradeda eksperimentuoti savo fantazija ir kurti. Taip pat eksperimentuoja savo gebėjimais įsivaizduoti tikrovę tokią, kokią ją nori matyti. Nuostabiausia tai, kad abu eksperimentai vaikui puikiai pavyksta.
 
Fantazuoja ir kuria visi vaikai. Paprastai dauguma vaikų fantazuoja kurdami netradicines žaislų funkcijas – iš kaladėlių sudėtas strypas gali tapti kardu, šakute, stebuklinga lazdele, kuo tik nori. Tai – simbolinio mąstymo apraiška, arba kitaip tariant, vaikas pradeda suprasti, kad tai, kaip pasaulį pavadiname ir ką matome, tik susitarimo reikalas.
 
Simbolinio mąstymo pasireiškimų pastebėsime kiekviename vaike. Ankstyvasis vaikų melas remiasi tuo pačiu gebėjimu ir tarnauja tiems patiems tikslams – pagražinti realybę. Yra tyrimų, teigiančių, kad Nematomus draugus dažniau susikuria pirmagimiai, taip pat ypatingų protinių gebėjimų vaikai ir ypač lakios vaizduotės vaikai. Dažniau apie Nematomus draugus kalba mergaitės, tačiau tai nereiškia, kad berniukai jų turi rečiau. Pirmagimiai vaikai neretai susikuria Nematomą draugą gimus ar prieš gimstant antrajam vaikui.
 
Nematomų draugų funkcija – padėti vaikui saugiai išgyventi įvairias emocijas, tiek pozityvias, tiek negatyvias, taip pat tyrinėti ir eksperimentuoti su savo galiomis ir suprasti kitus vaikui svarbius klausimus.
 
Kai vaikas neturi įsivaizduojamų draugų, tuos pačius dalykus jis „perdirba“ žaisdamas su žaislais, pilstydamas smėlį smėlio dėžėje, tačiau paprasta akimi nelengva suprasti, ką vaikas bando žaidimu išspręsti. Tarkime, žaidime vaikas gali pykti ant lėlės arba ant savo įsivaizduojamo draugo. Neretai tėvus tai gąsdina, nes jie jaučiasi kalti už tai, kad buvo per mažai skiria vaikams dėmesio. Tačiau nepadarykite klaidos. Jei skirsite daugiau dėmesio ar net bendrausite su vaiku visą dieną be perstojo, tai nereiškia, kad vaiko įsivaizduojamas draugas išnyks.
 
Tokiems vaikas yra didelis poreikis kurti ir fantazuoti. Branginkite tai ir gerbkite.
 
Kaip turėtų reaguoti tėvai į nematomus vaiko draugus?
 
Labai svarbu vaiko nemenkinti, neišjuokti ir nebandyti kovoti su nematomais draugais. Jei taip elgsitės, vaikas pasijus atstumtas, juk nematomas draugas šiandien – jo pasaulio dalis. Jei atstumsite tą dalį, vaikas pasijus nemylimas ir nereikalingas.
 
Tačiau nepulkite ir į kitą kraštutinumą. Nekalbinkite nematomų vaiko draugų. Jei norite ko nors paklausti apie vaiko draugą, visada kreipkitės į vaiką. Tačiau neeskaluokite temos, ją priimkite, domėkitės tiek, kiek vaikas nori, kad ja domėtumėtės, o visa kita palikite vaikui pačiam.
 
Daugumai vaikų nematomi draugai pradingsta iki pradedant lankyti mokyklą.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje