Emokykla.lt
D.U.K.
2012-12-04 Kaip 3 metų amžiaus vaikus supažindinti su geometrinėmis figūromis?
Gal galite patarti kaip galima 3 metų amžiaus vaikus supažindinti su geometrinėmis figūromis? Kokius žaidimus susijusius su figūromis galima žaisti?
 
 2012-12-04
 
Atsako Gražina Valeikaitė, Vilniaus SOS darželio edukologijos magistrė, ikimokyklinio ugdymo pedagogė ekspertė
 
Atsakant į portalo lankytojo klausimą norėčiau pirmiausiai paklausti paties šio klausimo autoriaus: „Kodėl būtent nori tokį mažą šnekutį mokyti pažinti geometrines figūras? Ar tai svarbu,ar tai itin reikalinga Jo vaikui?“.
 
Galiu teigti, jog trejų metų vaikai jau puikiai žino, ko nori, kas jiems patinka. Žaisdami jie jau geba susikaupti ir atlikti užduotis, kurios kaskart gali būti sudėtingesnės. Norėčiau priminti, kad trejų metų vaikai vis dar optimaliai ugdomi per pojūčius, nors pažengusi kalba leidžia leistis į sudėtingas diskusijas ir kūrybiškai bei metodiškai spręsti problemas.
 
Pirmiausiai siūlyčiau atkreipti dėmesį į vaiko socialinius įgūdžių ugdymą, nes jie yra patys svarbiausi. Kiti gebėjimai pažinimui bei mokymuisi atsiras vėliau. Beveik kiekvienas trimetis turi norą ir siekį pažinti, mokytis, veikti savarankiškai ir užtikrintai. Išvardintuosius siekius turi kiekvienas mažametis su kuriuo yra užsiiminėjama. Reikia „pagauti“ tą momentą ir išnaudoti, nes vaikas lengvai sugeria visas jam duodamas žinias iš skirtingų sričių. Galite tuo pasinaudoti ir žaidimo būdu supažindinti savo vaiką su geometrinėmis figūromis.
 
Noriu priminti, jog ikimokyklinio amžiaus vaiko pagrindinė veikla – žaidimas. 3 metų vaiko žaidimai yra individualūs, sufokusuoti į pasaulio ir savęs pažinimą per pojūčius. Kai vaikas liečia tam tikrą daiktą, medžiagą, iš šio santykio atsiranda pojūtis. Pojūtis praplečia vaiko patirtį, skatina tyrinėjimo procesą.
 
Informacija, atėjusi iš pojūčių, yra „apdorojama“. Po to seka suvokimas. Kad suvokimas būtų teisingas, informacija, atėjusi iš pojūčių turi būti tikra (pvz., apskritimas atrodo kaip kamuolys), t.y., pojūčiai neturi būti „apgaunami“. Gerai išvystyti vaiko pojūčiai ir sensorika turi labai didelę įtaką vaiko besiformuojančiam kritiniam mąstymui, emociniam intelektui. Todėl labai svarbu, kad vaiko aplinkoje būtų kuo įvairesnių ir natūralių medžiagų, kurias vaikas galėtų liesti, uosti, girdėti, matyti, rūšiuoti ir lyginti.   
                        
Tegu vaikas savo kambaryje, savo spintelėje turi sudėtus jam priklausančius „lobius“: įvairios natūralios medžiagos (audinio, plastmasinės, kartono), kaladėlės (įvairaus dydžio), mašinos, megztos juostelės, virvelės, įvairaus dydžio nugludinti medžio pagaliukai, akmenukai, į seną dėžutę sudėti stiklo rutuliukai ir didesni gintaro gabaliukai, kaštonai, siūlų kamuoliukai (praktiškumo dėlei jie gali būti apvelti vilna). Pamatysite, vaikui bus pats įdomiausias žaidimas visus šiuos daiktus ištraukti, žiūrinėti, dėlioti, fantazuoti, sugalvojant netikėtus jų panaudojimo būdus. Duokite vaikui medžio riekelių, plokščių akmenukų, dangtelių ir kitų daiktų, kurie žaidime pakeistų tikrus daiktus, lyg būtų pyragėliai, vaisiai, lėkštės. Leiskite vaikui bent trumpam pažaisti vienam šalia Jūsų.
 
Kol būsite užsiėmę virtuvėje, tegu vaikas žaidžia su tikrais virtuvės daiktais, tarsi imituoja Jūsų veiksmus: mediniais ar metaliniais dubenimis, dubenėliais, šaukštais, samčiais, puodais, pjaustymo lentelėmis. Vaiko nereikia užimti kiekvieną mielą minutę – tokie tyrinėjimo žaidimai taip įtraukia, kad veiklos užtenka kelioms dešimtims minučių. Žaidžiant vaikui, galite patys įvardyti, į kokią geometrinę figūrą vienas bei kitas daiktas panašus. Galite vaikui pasiūlyti piešti ant lapo įvairias figūras, bei lipdyti iš plastilino, modelino, molio, tešlos. Kiek džiaugsmo suteiks iš tešlos jo paties rankytėmis pagamintas ir iškeptas trikampėlis, skritulys ir pan. Galiu pasakyti vieną, jog visą tai priklauso nuo Jūsų – tėvelių fantazijos.
 
Įvairiuose prekybos centruose galima įsigyti jau gatavai pagamintų dėlionių su geometrinėmis figūromis, kurios pagamintos iš įvairių medžiagų: kartono, medžio, plastmasės. Tokiu būdu suaugusiam žaidžiant kartu su mažyliu, dėliojant  figūras supažindinamas vaikas su geometrinėmis figūromis. Tokios priemonės lavina vaiko atmintį, mąstymą, tobulina dėmesio koncentraciją. Dėlionių gausa, skiriasi ne tik pagal kokybe, bet ir kainą. Pirkdami pirmiausiai perskaitykite arba pasiteiraukite pardavėjų ar pasirinkta priemonė tinka Jūsų vaiko amžiui.
 
Šiandieniniame gyvenime apstu knygynuose įvairių mokomųjų knygelių apie geometrines figūras, taip pat pratybų, kuriose pateikiamos užduotėlės: nuspalvinti, nupiešti, iškirpti, priklijuoti kokią nors figūrą. Daug informacijos apie ugdomąsias priemones galite rasti internete.
 
Klausimo autorei siūlau kuo daugiau bendrauti su savo mažyliu. Kalbėkite žaisdami, rodydami bet kokią geometrinę figūrėlę. Pasiūlykite pačiam vaikui ją pasigaminti iš bet kokios medžiagos. Visada drąsinkite, nebijokite jei jis klys, kurs savitai - savas „geometrines figūras“.
 
Noriu priminti – niekada vaiko nespauskite, nereikalaukite ir nelaukite greito rezultato. Viskam ateina metas, ateis ir Jūsų trimečiui.
 
Sėkmės ir kantrybės!        


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje