Emokykla.lt
D.U.K.
2012-07-26 Kada reikėtų sunerimti dėl vaiko kalbos raidos?
2012-07-26
 
Atsako Daiva Kavaliauskienė, logopedė metodininkė 
Interneto svetainė: www.sesioszasys.lt
 
Tam, kad laiku pastebėtume vaiko kalbos netolygumus, nukrypimus ar sutrikimus, pirmiausia turime žinoti bendrus vaiko kalbos raidos dėsningumus. Dažnai nukrypimai nuo bendrų vaiko raidos dėsningumų slepia ir galimų kalbos sutrikimų priežastis. Vėluojanti vaiko kalbos raida turi būti rimtas signalas tėvams atvykti į specialisto konsultaciją. Jei tėveliai ar vaiko kiti vaiko ugdytojai abejoja, ar vaiko bendra raida atitinka amžių, pirmiausiai vertėtų pasikonsultuoti su šeimos gydytoju ar logopedu. Laiku suteiktos naudingos rekomendacijos, kaip aktyvinti kalbos raidą, gali padėti pasiekti amžiaus normos reikalavimus ir ateityje išvengti mokymosi sunkumų. Įvertinus rizikos veiksnius bei nustačius sudėtingus kalbos sutrikimus, kartais būtina ankstyva ir intensyvi logopedo pagalba.
 
Priskiriant įvairius kalbos nukrypimus kalbos sutrikimų kategorijai, visuomet atsižvelgiama į kalbančiojo amžių. Iki 4-5 metų amžiaus tam tikro pobūdžio netaisyklingas garsų tarimas yra normalus (fiziologinis) reiškinys. Jeigu šitoks tarimas laikui bėgant nepranyksta, tuomet šis reiškinys vadinamas patologiniu ir jam pašalinti reikia specialių mokymo priemonių. Amžiaus ribos įvairiems kalbiniams procesams susiformuoti yra nevienodos. Vaikai garsų tarimo išmoksta palyginti anksti, tuo tarpu žodynas ir ypač gramatinė sandara pakankamai susiformuoja tik mokykloje. Vadinasi, reikia atsižvelgti, kada normaliomis sąlygomis pasibaigia visos kalbos sistemos ir atskirų jos elementų vystymasis.
 
Čiauškėti kūdikiai pradeda 4–5 mėnesį.
Pirmieji kalbos žodžiai atsiranda apie 9 mėnesį.
Pirmuosius sakinius vaikai pradeda vartoti antraisiais gyvenimo metais.
 
Jeigu trejų metų vaikas vis dar nekalba sakiniais, galima įtarti kalbos raidos sulėtėjimą arba kalbos neišsivystymą. Jeigu trejų metų vaikas vartoja tik pavienius žodelius, būtina specialisto konsultacija, padedanti nustatyti, ar nėra objektyvių kalbos raidos trukdžių.
 
Pirmi sutrikusios kalbos raidos požymiai gali būti šie:
  • jei vaikas mažai guguoja, laluoja, čiauška pirmais gyvenimo metais;
  • jei vėluoja pirmų sąmoningų žodžių vartojimas;
  • jei vėluoja 2-3 žodžių sakinių vartojimas;
  • jei vaikas nesupranta klausimų be gestų, mimikos ar konteksto;
  • jei į klausimus dažniausiai atsako „taip“ arba „ne“;
  • jei būdamas trejų metų nevartoja ilgesnių sakinių;
  • jei būdamas 3-4 metų amžiaus mažai klausinėja;
  • jei trejų metų vaiko kalbos nesupranta pašaliniai žmonės;
  • vėluojanti bendrosios motorikos raida;
  • nesklandi smulkioji motorika;
  • jei vaikas nesidomi paveikslėlių ir istorijų knygelėmis;
  • jei vaikas siužetiniame žaidime dažniausiai pavadina veiksmus, tačiau mažai dalyvauja žaidime pats veikdamas ir kalbėdamas.
Kalbos vystymosi eigai skirta antra straipsnių ciklo „Kaip vaikai mokosi kalbėti?dalis. Sekite portalo straipsnius. Informacijos galite rasti ir anksčiau portale skelbtuose straipsniuose:
Kur reikia kreiptis, jeigu įtariame, kad vaiko kalbos raida neatitinka amžiaus normos?
 
Iki trejų metų vaiko raidą vertina Ankstyvosios korekcijos tarnybos ir konsultuoja poliklinikų logopedai. Nuo trejų metų vaiko kalbą vertina savivaldybių pedagoginių psichologinių tarnybų logopedai, ikimokyklinių įstaigų logopedai. Kompleksinį vaiko raidos įvertinimą atlieka VšĮ Vilniaus universiteto vaikų ligoninės filialas Vaiko raidos centras.
 
Tėvams, kurių vaikų kalba sulėtėjusi, logopedai pataria pradėti logopedo pratybas ir, jeigu vaikas buvo ugdomas namuose, lankyti ugdymo įstaigą. Tai skatina kalbos raidą ir vaikų motyvaciją bendrauti.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje