Emokykla.lt
D.U.K.
2012-02-26 Trejų metų mergaitė nori būti labai savarankiška. Ar ne per anksti?
3 metų mergaitė nori būti labai savarankiška. Ji nėra agresyvi, sugeba, rodos, priimti net pati sprendimus. Ar ne per anksti toks vaiko noras tapti kuo greičiau suaugusiu ir savarankišku? Kartais nežinau kaip elgtis su dukra, ar kaip su vaiku, ar kaip su dešimtmete?
 
2012-02-26
 
Atsako psichologė K. Bajoriūnienė
 
Vaiko vystymąsis skirstomas tam tikrais raidos etapais. Kiekvienu raidos etapu yra skirtingi vaiko poreikiai ir pagrindinė vaiko užduotis yra tuos poreikius patenkinti. Nepatenkinus tam tikro poreikio atsiranda priešinga reakcija. Savarankiškumas formuojasi trijose srityse:
  1. Praktinis savarankiškumas. Tai fizinis nepriklausomumas nuo aplinkinių (eiti, rengtis, valgyti, praustis);
  2. Intelektualinis savarankiškumas. Turėti savo nuomonę, sugebėti mąstyti savarankiškai;
  3. Emocinis savarankiškumas. Sugebėti atsiriboti nuo tėvų ir prisitaikyti prie besikeičiančių aplinkybių.
Kalbant konkrečiai apie Jūsų 3 metų dukrelę, verta žinoti, kad ji šiuo metu išgyvena raidos etapą kurio metu formuojasi iniciatyvumas arba kaltė.  Pasitikėjimas, savikontrolė ir iniciatyva svarbiausios ugdomos sritys. Nenuostabu, kad mažoji demonstruoja savarankiškumą visose, jai prieinamose srityse. Pagrindiniai šio periodo palydovai – „Aš pasitikiu savimi ir kitais“, „Aš galiu tai padaryti“, „Aš noriu pasiekti tai, ko noriu, apie ką svajoju“.
 
Kuo labiau vaikas pasitiki aplinkiniu pasauliu (prieš tai buvusio raidos etapo užduotis), tuo ryškiau išreiškia savarankiškumą. Tokiu būdu užtvirtinamas savojo „aš“ pojūtis ir nustatomos ribos. Ribos ne tik aplinkai ir iš aplinkos, bet ir sau pačiam. Kuo labiau kontroliuosite dukrelės savarankiškumą, tuo labiau skatinsite ribų atsiradimą, po kurių ateityje ji galės pasakyti: „Oi ne, man tas nepavyks...“, „Šito aš nesugebėsiu...“ ir pan.
 
Pagrindinis klausimas yra - kokį vaiką norite užauginti? Jei norite savarankiško, pasitikinčio savo jėgomis ir drąsaus – Jūs teisingame kelyje, tačiau jei mažosios drąsa Jus gąsdina ir bijote patys nepritapti prie jos, Jūsų pasirinkimo teisė, kur tiksliai brauksite jos gebėjimų ribas. Ribų žinojimas ir turėjimas nėra vienareikšmiškai blogas dalykas, vaikas turi žinoti ką jis gali sau leisti ir ko nevalia, turi turėti savo žodynėlyje ir tokias sąvokas kaip reikia ir pareiga. Tačiau ribų brėžimas turi būti labai subtilus ir jaučiamas ne akivaizdžiai. Jei ribas dėsime nuolat ir demonstratyviai, vaiko vystymąsi paliksime ne savarankiškumo pagrindus, o kaltės jausmą. Kaltę vaikas pradeda jausti tuomet, kai perženges tėvų nustatytas ribas yra ženkliai baudžiamas ir smerkiamas už savo elgesį.
 
Didysis menas auklėjant vaiką yra tai, kaip išlaviruoti tarp be atodairiško leidimo ir netgi rizikos, ir nuolatinių draudimų. Šiuo momentu, manau, didžiausią pagalbą gali suteikti, tikslus vaiko galimybių žinojimas. Tai yra, kuo tiksliau išsinagrinėkite kas būdinga Jūsų amžiaus vaikui, ką jis gali ir ko dar negali atlikti savarankiškai.
 
Jei Jūsų dukrelė sparčiau vystosi ir geba daugiau negu jos bendraamžiai, stabdyti tikrai neverta, tik atskaitos taškas yra aukštesnis, nuo kurio vertinate vaiką. O skatinti ir „apkrauti“ reikėtų pagal paprastą taisyklę – „Krauti tiek kiek paveža, bet kad nebūtų per nelyg sunku“. Bendrauti su 3 metų vaiku kaip su dešimtmečiu tikrai neverta, nes koks bebūtų noras demonstruoti savarankiškumą, protas dar nėra tiek išlavėjęs, kad priimtu visą informaciją skirtą vyresniam vaikui.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje