Emokykla.lt
Populiarios temos:
Edukacija Projektai Kompleksinė pagalba Specialieji poreikiai Skaitymas Vaiko kalba Vaiko raida Vaiko sveikata Vaiko ugdymas  
D.U.K.
2012-08-18 Ar reikia vaiką ugdyti (rengti mokyklai) per atostogas?
Vasarą savo 5 metų sūnaus neugdžiau, neruošiau rugsėjo 1-ajai. Kai pasikalbėjau su draugėmis, supratau, kai jos ir jų mamos, net atostogų metu dirbo su vaikais: mokė raidelių, skaičių ir pan., pasijutau negerai, kai aš neradau laiko savo vaiko ugdymui. Kaip manote, ar iš tiesų reikia ugdyti vaiką ir per atostogas? Ar turi vaikas po vasaros atostogų atsinešti didesnį žinių bagažą? 
 
2012-08-18
 
Atsako G.Valeikaitė, edukologė
 
Vaiko ugdymas visų pirma yra tėvų pareiga. Su vaiko ugdymu susijusias pareigas tėvai turėtų prisiimti ne tik ugdydami vaiką namuose, tačiau ir leisdami vaiką į darželį. Darželio vidaus darbo tvarkos taisyklės apibrėžia tėvų pareigas vaiko ugdymo procese, kurių tėvai privalo laikytis. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos vidaus darbo tvarkos taisyklėse nustatoma tėvų pareiga bendradarbiauti su įstaigos vadovu, auklėtoju ir kitais specialistais, teikiančiais specialiąją, pedagoginę, psichologinę pagalbą, sveikatos priežiūros specialistais, sprendžiant vaiko ugdymo(si) klausimus.
 
Kalbant apie penkiamečius, galima pasakyti, kad yra patys veikliausi, linksmiausi ir iš visų ikimokyklinio amžiaus vaikų. Jiems labai patinka planuoti ir spręsti, kas už ką atsakingas. Jie jau kalba apie geriausią draugą, nes šiuo laikotarpiu vaikams įdomu užmegzti santykius su bendraamžiais, kartu žaisti. Tačiau jis nuolat keičiasi, nes šio amžiaus vaikai dar neturi gerų socialinių įgūdžių.
 
Svarbiausia suaugusiam (tėvams, pedagogams) padėti vaikui ugdytis, tobulinti socialinius gebėjimus, pasitikėjimą savimi, drąsos jausmą, gebėjimą ieškoti išeities iš įvairių situacijų, bendrauti ir bendradarbiauti su suaugusiais, bendraamžiais, kito amžiaus vaikais. Tėvų ir pedagogų ugdymo tikslai yra padėti vaikui pajusti gyvenimo pulsavimą, pagyvinti savo aplinką ir savo pasaulį.
 
Kaip supratau, jog jus neramina sūnaus mokymasis raidelių, skaičių, pergyvenate, kad vasarą jo nemokėte. Tai ir gerai, nes vasara visiems atostogų metas, o grįžus į darželį vaikui po vasaros atostogų svarbiausiai įgyti jo  socialiniai įgūdžiai, o ne žinios. Nemanau, kad tiesioginis, akademinis mokymas raidelių, skaičių penkiamečiui naudingas.
 
Šio amžiaus vaikams yra svarbi ir reikšminga žaidybinė veikla, t.y. žaidimas. Vaikui žaisti yra labai malonu. Žaidimo metu net sukurti sunkumai yra malonūs, juk juos vaikas įveikia, dėl to žaidimas yra nepabostanti veikla, kuri suteikia gilų pasitenkinimo jausmą savimi. Žaisdamas vaikas atspindi tam tikrus idealus, egzistuojančius suaugusiųjų pasaulyje, taip žaidimas tampa tam tikru socializacijos būdu, kuris padeda formuotis jo gyvenimiškai pozicijai. Apibendrinant galima labai rimtai pasakyti, kad žaisdamas vaikas organiškai sujungia mąstymą, kalbą ir vaizduotę.
 
Vis dėlto galima teigti, kad penkiametis jau turėtų mokėti skaičiuoti iki 5, parašyti savo vardą bei pažinti skaitmenis. Tad jūsų užduotis yra sukurti tokią aplinką, kuri skatintų mokymąsi, būtų įdomi sūnui, o mokymasis taptų veikiau žaidimu nei nuobodžiu tiesiog sėdėjimu  prie stalo.
 
Būkite išradinga mama ir suraskite ugdymosi elementų kasdieninėje vaiko veikloje, žaidimuose. Kartu galite gaminti valgyti, valyti daržoves, jas skaičiuoti, jas pjaustyti, skaičiuoti jų gabalėlius ir t.t. Žaiskite kartu ir skaičiuokite. Tvarkydami namus galite skaičiuoti baldus, kambarius, langus, smulkius įvairius buitinius daiktus. Svarbiausiai skatinti savo vaiką ir pati kartu ieškokite raidžių ar skaičių po namus. Tik nepamirškite paskatinimo - dovanėlės, vaikui suradus ir atpažinus visas raides (skaičius), tai suteiks vaikui teigiamos motyvacijos, noro  veikti, ieškoti, domėtis.
 
Vaikui darželyje ir namuose, kitoje aplinkoje visgi tenka susidurti su situacijomis, kur reikia sutelkti ilgesniam laikui dėmesį. Tai galite savo vaikui padėti išmokti veikiant kartu, pvz. vartinėjant, skaitant knygeles, žaidžiant Memory loginius žaidimus su skaičiais ir raidėmis, dėliojant iš pagaliukų, lankstant iš vėlučių, lipdant iš molio raides, skaičius.
 
Pabandykite taip pat vaiką sudominti ramesne veikla kelioms minutėms pvz. piešimu, lipdymu. Nustatykite žadintuvą ar smėlio laikrodį ir paaiškinkite vaikui, kad išbuvus prie veiklos tol kol suskambės žadintuvas ar išbyrės smėlis,  vaikas gau apdovanojimą (pvz. lipduką). Po truputį galite vėliau ilginti laiką.
 
Aktyviai dalyvaukite vaiko žaidimuose suteikdami jiems daugiau kryptingumo: domėkitės, klauskite, pvz. kur jo mašina važiuoja, ką veža, kas vairuoja ir t.t. Taip vaikas pasijaus svarbiu jūsų gyvenime, bus saugus, ramus, labiau susitelks ties žaidimu, bet taip pat stimuliuosite ir kalbinius įgūdžius, tarpusavio emocinį ryšį.
 
Darželyje pedagogai ugdymo procese naudoja įvairius žaidimus su raidėmis ir skaičiais, moko skaičiuočių, eilėraštukų, pirštukų žaidimų, atlieka praktines užduotėles.                       
 
Kiekvieno pedagogo tikslas supažindinti, bei sudominti vaikus per ugdomosios veiklos valandėlę. Ir jei vaikas parodo didelį susidomėjimą, norą ne tik pažinti, bet ir bandyti sudėti ar parašyti žodį, manau pedagogas nelieka tam abejingas. Skaito kartu su vaikais knygeles, jas aptaria, deda iš raidžių paprasčiausius žodžius pvz. mama, sesė, tėtė ir t.t. Iš savo darbo patirties galiu teigti, jog vaikai labai mėgsta žodžių žaidimus, sudėk žodį ir perskaityk, taip pat ir mokantis skaičiuoti – žaidimo metu vaikai moksi labai greitai- pvz. duodi skaičiuoti pirštukus, mašinas, knygeles ir t.t.
 
Skaičius, kaip ir raides jiems nuolat reikia rodyti, po to pasiūlyti bandyti pridėti prie reikiamo daikto raidę, bei reikiamą skaičių prie tam tikro daiktų kiekio. Nežinau ar verta lyginti draugių tarpusavyje vaikus, jie visi skirtingi ir individualūs.
 
Tikrai neverta nerimauti, jog jūsų vaikas turės mažesnį žinių bagažą. Neatimkite savo vaikui vaikystės, jo pagrindinės veiklos - žaidimo. Jei sudarysite galimybes vaikui susipažinti su raidžių, skaičių pasauliais, nebijokite jam seksis mokykloje. Geriau duokite jam kuo daugiau žaisti ir įvairius žaidimus, bendraukite,  leiskite piešti įvairius zigzagus, figūras, spausdintines raides, lavinant rankytės ir akių koordinaciją. Svarbiausiai mokyti vaiką kalbėti, rišliai pasakoti, o tam reikia nuolat kalbėtis su vaiku, bet kokiu metu, dirbant bet kokį darbą, žaidžiant.
 
Linkiu kantrybės, išradingumo ieškant tinkamų kelių į savo vaiką. Žaiskit kartu, bendraukit.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje