Emokykla.lt
D.U.K.
2012-02-01 Kaip elgtis, kai vyresnis vaikas (7 m.) skriaudžia savo jaunesnį broliuką (1 m.), jo nekenčia?
2012-02-01
 
Atsako psichologė Dovilė Jankauskienė
 
Suaugusieji, kurie augo su broliais ir seserimis dažnai prisimena tarpusavio santykius labai įvairiai. Vienas vyras yra pasakęs: “mano ir vyresniosios sesers santykiai buvo labai normalūs. Ji norėjo mane užmušti.” Tai buvo pasakyta su humoru, bet tuose žodžiuose labai daug įvairių jausmų. Į klausimą: ”koks žodis kyla, pagalvojus apie brolių-seserų santykius vaikystėje”, daugelis atsako: “pavydas, konkurencija.” Paprastai niekas nekalba apie meilę. Tėvai kalbėdami apie vaikų tarpusavio santykius daugiausia dėmesio skiria tokiems klausimams – tai pavydas, konkurencija, nesantaika tarp vaikų. Tik labai ne daug tėvų pastebėjo, kad jų vaikai puikiai bendrauja.
 
Kažkada labai seniai žmonės buvo įsitikinę, kad broliai ir seserys tiesiog privalo mylėti vienas kitą. Tačiau vėliau Froidas ir kiti mokslininkai pastebėjo, kad vaikų santykiai šeimoje tokie patys kaip ir kitų žmonių, ir kad tuose santykiuose yra didžiulis, platus, spalvotas jausmų pasaulis.
 
Niekas iš mūsų negali būti vien tik labai geras arba labai blogas, švelnus ar šiurkštus, atjaučiantis ar priešiškas – mes visi turime visas savybes ir jausmus ir galime būti įvairūs. Vaikai dažnai ir stipriai išgyvena prieštaringus jausmus vienu metu: ”myliu ir kandu”. Turbūt nenuostabu, kad dažniausiai tėvų dėmesys krypsta į konkurenciją ir pavydą tarp vaikų, o ne į meilę. Tėvai stengiasi atstatyti pusiausvyrą tarp vaikų.
 
Kodėl vaikai tarpusavyje konkuruoja, kas lemia vaikų tarpusavio santykius.? Gyvenime jie nesirinko vienas kito, skiriasi jų amžius, temperamentai, gimimo istorijos, aplinkybės taip susiklostė, kad tenka dalintis dviem labai ypatingais žmonėmis (tėvais), kurių dėmesio niekada negana.
 
Skirtingi temperamentai. Visi gimstame skirtingų temperamentų, kurie kartais tiesiog nesuderinami. Kai kuriose situacijose geriausia, ką gali padaryti tėvai yra kantrybė. Vienas iš vaikų gali būti drovus, užsidaręs, flegmatiškas, kruopštus, svajotojas, kitas - aktyvus, greitos reakcijos, garsiakalbis, emocingas, pasitikintis. Svarbiausia tėvams kantriai susitaikyti su vaikų įvairove ir nelyginti vieno su kitu. Tokiu būdu nebus skatinama konkurencija.
 
Amžiaus skirtumas. Kartais vyresniojo priešiškumą broliui nulemia tai, kad jam tenka rūpintis mažuoju ar bent atiduoti žaislus. Vaikai, kurių didelis metų skirtumas (6 ir daugiau metų), gali nesidomėti vienas kitu, kol nepaaugs ir neatras bendrų interesų.
 
Tėvų vaidmuo vaikų tarpusavio santykiuose. Didžiausią įtaką vaikų tarpusavio santykiams daro tėvai. Tikrai nėra svarbiausia tai, kad tėvai privalo vienodai mylėti savo vaikus. Stengiantis mylėti vienodai, kyla įtampa, o vaikai, kurių poreikiai yra skirtingi, tiesiog negauna jiems tinkamos tėvų meilės išraiškos. Jei mama nešioja, myluoja kūdikį, tikrai nereiškia, kad taip pat turi elgtis su septynmečiu. Vyresnėliui reikia kitokio dėmesio: gal tai pasaka prieš miegą, pasivaikščiojimas, ėjimas apsipirkti ar į kiną, o gal dėlionės dėliojimas. Tėvams labai svarbu suvokti įvairius, skirtingus jausmus savo vaikams. Jausmai negali būti visiškai vienodi, neverta čia eikvoti energijos.
 
Kitas svarbus jausminis dalykas – nesąmoningas priešiškumas kuriam nors vaikui. Paprastai tas vaikas primena kažkokį nepatrauklų žmogų arba mus pačius. Mums nepriimtinas savas ar kitų žmonių savybes suprojektuojame į vaiką. Šį klausimą geriausia spręsti išsiaiškinant santykius su tais asmenimis, o ne spaudžiant vaiką, kad panašus į tą ar aną. Geriausia ką gali padaryti tėvai, kad pagerintų vaikų tarpusavio santykius, tai baigti vienodinti savo santykį su kiekvienu vaiku. Neįmanoma mylėti visų vienodai. Vaikai viską priims ir išgyvens, jei jaus, kad suaugę priima juos su jų individualumo supratimu.
 
Nors pavydas, konkurencija, priešiškumas yra normalūs reiškiniai tarp vaikų, tačiau tėvai, išgyvenančiam šiuos jausmus vaikui, galėtų padėti jam apsisaugoti nuo neurotinės kaltės. Pirmiausia svarbu vaikui suvokti, kad jausti ir veikti yra skirtingi dalykai. Apie priešiškus, sunkius jausmus būtina su juo kalbėtis, bet kai jausmai pereina į veiklą t.y. mažesniojo skriaudimą – reikia vaiką stabdyti. “Aš matau, kad tu supykai. Berniukai ir mergaitės kartais pyksta, bet aš neleisiu tau trenkti broliukui. Jei tu negali susilaikyti, man teks tau padėti.”
 
Tiek suaugusiems, tiek vaikams būdinga klysti. Kartais žmonės elgiasi šiurkščiai ir neapgalvotai, kartais nerodo užuojautos kitam, bet labai svarbu suprasti ir pamatyti gerąsias žmogaus savybes. Visi mes norime meilės ir tai galėtų būti tokie žodžiai: “Aš myliu tave - pažeidžiamą, silpną ir mielą, aš tikiuosi, kad tu jauti panašius jausmus ir man.” Tai yra pati tikriausia meilė, kokia tik gali būti, taip gali būti suprantama “broliška meilė”, kurios mes visi trokštame visa savo esybe.
 
Jūsų vyresnėlis tik metus gyvena su savo broliuku. Gali būti, kad yra kažkas tarp jų gero ir gražaus. Svarbu tai kasdien pamatyti. Sunku tikėtis, kad jie visą laiką vienas kitam rodys meilę, bet turbūt nebus ir taip, kad jie tik kovos.


Klausk specialisto

Atsakome į klausimus, susijusius su ikimokykliniu ir priešmokykliniu ugdymu. Užpildykite žemiau pateiktą klausimo formą ir spauskite „Pateikti“ arba tiesiog rašykite mums adresu info@ikimokyklinis.lt.

 

Kur kreiptis ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais?

  • Dėl ugdymo ir veiklos darželyje (mokestis už darželį, darželio darbuotojai, tvarka, darbo laikas, maitinimas, lengvatos)kreipkitės į mokyklos vadovus ar mokyklos steigėją – savivaldybę, privatų steigėją ir pan.
  • Jei netenkina savivaldybės darbuotojų ar privataus mokyklos steigėjo atsakymas – į Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrių, tel. (8 5) 219 12 57 
  • Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo klausimais – į Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo pagalbos skyrių, tel. (8 5) 219 12 54
  • Bendro pobūdžio klausimai (gyventojų priėmimas) teikiami adresu Švietimo ir mokslo ministerija, A. Volano g. 2/7, LT-01516 Vilnius, 109 kab., taip pat el. paštu smmin@smm.lt, tel. (8 5) 219 11 90
  •  Ugdymo plėtotės centro Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio specialistai konsultuoja šiais klausimais:
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų vertinimas;
    • valstybinės lietuvių kalbos ugdymas;
    • etnokultūrinis ugdymas;
    • ikimokyklinio ugdymo programų rengimas ir atnaujinimas;
    • ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo turinio planavimas; 
    • metodinė medžiaga.
  • Ugdymo plėtotės centro  teisininkai konsultuoja mokytojus, mokinius ir tėvus dėl visų bendruomenės narių teisių, pareigų bei atsakomybės, tačiau tik su darbo teisiniais santykiais nesusijusiais klausimais: tel. (8 5) 210 98 21, pirmadienį-ketvirtadienį 8-17 val., penktadienį 8-15.45 val.  
  • Darbo teisės klausimais konsultuoja LR valstybinė darbo inspekcija, tel. (8 5) 213 9772, galima užduoti elektroninį paklausimą (atsakoma ne ilgiau nei per 20 darbo dienų), konsultacijos teikiamos ir socialiniame tinkle Facebook (atsakoma per 1 darbo dieną).

Pateikti klausimą

El. paštas*

Telefonas*

Vardas

Klausimas
captcha
Įveskite apsaugos kodą esantį kairėje