Emokykla.lt

Pirmasis telefonas vaikui: ką turėtų žinoti tėvai?

2017-03-31
Susijusios temos: Šeima
Pirmasis telefonas vaikui: ką turėtų žinoti tėvai?
Miglė RIMEIKĖ
VšĮ „Šiaurės licėjus“
Šiais laikais sakyti, jog reikia vaiką „saugoti“ nuo technologijų, inovacijų ar naujovių būtų naivu. Išmanieji prietaisai ir technologijos labai greit įsiveržė į kiekvieno iš mūsų gyvenimus, o vaikams tai jau tiesiog neatskiriama jų gyvenimo dalis. Tačiau kada turėtų įvykti pirma pažintis su savo telefonu, kokio jo reikėtų bei kaip apsaugoti vaiką nuo netinkamo naudojimo? Pataria „Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Laura Stankevičiūtė.
Vos pasireiškus pirmiesiems vaiko nepriklausomybės požymiams: savarankiškai sugeba nueiti iki parduotuvės, vienas keliauja į žaidimų aikštelę pažaisti su draugais, pradeda lankyti pradinę mokyklą ar darželį, tėvai nori būti ramus, galėti bet kada pasiekti vaiką ir būti užtikrinti jo saugumu. Čia į pagalbą dažniausiai pasitelkiamas telefonas, o dabartiniams vaikams nebereikia tiesiog telefono, jie nori išmaniojo įrenginio su galimybe naudotis internetu. Taigi tėvams iškyla ne tik poreikis „apginkluoti“ vaiką telefonų, bet tuo pačiu atsiranda ir gausybė klausimų: kokį jį reikėtų pirkti? ar būtinai išmanusis? apie ką svarbu pasikalbėti su vaiku prieš duodant jam telefoną?
 
Žvalgantis po kitų šalių patirtis, galime rasti įvairiausių tendencijų: suomių šeimos investuoja į naujausias technologijas ir augančią kartą, nes jie įsitikinę, kad išmanūs prietaisai ne tik palengvins buitį ir komunikaciją, bet ir pagyvins vaiko saviugdą ir saviraišką. Kita vertus, Didžiosios Britanijos ir Vokietijos šeimos, siekdamos sumažinti galimą žalą vaikams, stengiasi atkreipti dėmesį į išmaniųjų technologijų keliamas problemas ir riboja prieiga prie jų vaikams iki kuo vėlesnio amžiaus. Lietuvos visuomenės sveikatos specialistai, vadovaudamiesi kitų šalių patirtimi ir rekomendacijomis, pataria vaikams telefonu leisti naudotis kuo įmanoma vėliau ir mokyti vaikus telefonu kalbėti trumpiau, naudoti jį tik esant poreikiui. Tėvams patiems reikėtų nuspręsti kada jų vaikui jau tikrai reikia telefono. Svarstant šį klausimą reikėtų atsižvelgti į tokius faktorius, kaip atstumas nuo namų iki mokyklos bei kaip vaikas į ją nuvyksta ir grįžta, kokia jo popamokinė veikla ir pan.
 
Perkant pirmąjį telefoną vaikui, rekomenduojama nesirinkti pačių brangiausių mobiliųjų modelių. Jei vaikas dar gan mažas, pirmieji mobilieji telefonai turėtų būti patys paprasčiausi, kur vaikas tiesiog nuspaudžia mygtukus, surenka numerį ar pasirenka adresatą ir gali susisiekti su artimaisiais. Priešmokyklinio ar pradinio ugdymo vaikams tikrai nėra reikalingas brangus telefonas, nes visų pirma, tai yra komunikacijos priemonė, o mūsų pareiga yra suteikti saugumo jausmą ir padėti vaikui suprasti, kad pirminė telefono paskirtis – supaprastinti komunikaciją tuo metu, kuomet negalime būti šalia, šiuo atveju, vaikas žino, kad bet kuriuo metu gali Jus pasiekti.
 
Visgi, jei nusprendžiate vaikui pirkti išmanųjų telefoną ir leisti naudotis internet, svarbu nepamiršti, jog dalis pareigų teks ir jums. Norint išmanųjį telefoną išnaudoti teigiamai ir skatinti vaikų tobulėjimą bei kryptingą jo panaudojimą, turime su vaikais apie tai nuolat kalbėti ir rodyti jiems pavyzdį.
 
„Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Laura Stankevičiūtė pataria, į ką svarbu atkreipti dėmesį ir aptarti su vaikais:
  • Panaudojimas ir nauda - esant gausybei internetinių svetainių, mokomų programų bei reklamų, svarbu pasikalbėti su vaiku, kad prieš siunčiantis norimas programas reikėtų pasitarti su kuo nors šeimoje ar tikrai norima programa yra naudinga, pakankamai informatyvi ir reikalinga. Jūs patys galite parekomenduoti ar kartu paieškoti naudingų edukacinių programėlių kurios lavins jūsų vaikų loginį mąstymą, leis kūrybiškai spalvinti ar net leis įtvirtinti jau įgytas žinias mokykloje. Būtinai pakalbėkite apie naudojimosi telefonu laiką, susitarkite kada telefonu nebus galima naudotis – mokykloje, vakarienės metu ar atsigulus miegoti.
  • Pavojai ir rizikos – priklausomybė nuo žaidimų, interneto bei virtualaus bendravimo – momentai, kuriuos turėtumėte pastebėti. Žaidimai išties yra įtraukūs su spalvų ir efektų gausa, tačiau labai svarbu saikas, kad tai netaptų vieninteliu žaidimu ar veikla. Esant gausybei internetinių portalų į kuriuos vaikai nevengia užsukti ir užsiregistruoti, yra svarbu vaiką įspėti, kad niekada negali būti tikras, kad bendrauji su konkrečiu žmogumi – už slapyvardžio gali slėptis bet kas, turintis piktų kėslų. Anonimiškumu paremta virtualioji erdvė leidžia priekabiauti, vilioti ir pasisavinti asmeninę informaciją. Todėl kalbantis yra labai svarbu paminėti, kad socialiniai tinklai, tai nėra ta vieta, kurioje galima viešinti asmeninę informaciją apie save ar šeimą.
  • Pagalbos telefonai – mobilusis telefonas, taip pat yra ir saugumo priemonė, kuria vaikas ištikus nelaimei gali prisišaukti pagalbos. Rekomenduojama vaikui paminėti tris pagrindinius numerius: gaisrinės 01, policijos 02 ir greitosios pagalbos 03 arba vieną pagrindinį – 112. Suteikiant informaciją apie šiuos pagalbos numerius turėtumėte nepamiršti papasakoti apie tai, kad skambinant ištikus nelaimei yra labai svarbu aiškiai pasakyti savo vardą ir pavardę, suteikti kuo daugiau informacijos apie ištikusia nelaimę ar situaciją ir įvardinti adresą ar vietą, į kurią reikia atvykti suteikiant pagalbą.
„Taigi, nusprendus įsigyti pirmąjį telefoną nepamirškite, kad prieš jį gaudamas, vaikas žinotų kokiu tikslu jis jam skiriamas, kokie pavojai tyko netinkamai naudojantis bei kokios telefono galimybės ir naudos. Svarbiausia – bendri Jūsų susitarimai, kurie išmokys ne tik atsakomybės, bet ir padidins tarpusavio ryšį. Jei tinkamai vaikui pateiksime išmaniojo telefono galimybes – tai taps puikia auklėjamąja priemone, ugdant atsakomybės jausmą ir įtrauks mus – tėvus į vaikų gyvenimą, kurio metu mes padėsime vaikui susipažinti su išmaniuoju pasauliu, naujomis tobulėjimo galimybėmis“, – pastebi „Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Laura Stankevičiūtė.