Emokykla.lt

Netradiciniai artikuliacinės mankštos pratimai – ir vaikams, ir tėvams

2017-02-27
Netradiciniai artikuliacinės mankštos pratimai – ir vaikams, ir tėvams
Dorota VERSECKIENĖ, logopedė
Šalčininkų r. Eišiškių lopšelis-darželis „Žiburėlis“
Sėkmingą ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymą sąlygoja daug veiksnių, vienas jų – pedagogų ir tėvų bendradarbiavimas. Labai svarbu, kad pedagogo darbas, ugdant ikimokyklinuką, būtų tęsiamas artimiausioje vaiko aplinkoje – namuose. Tai ypač aktualu, kai vaikas lanko logopedines pratybas, kadangi sėkmingas vaiko kalbos ugdymas – ilgas procesas, kuris nesibaigia logopedo kabinete.
Norėdama supažindinti tėvus, kaip namuose, naudojant paprastas priemones mankštinti vaikų kalbos aparatą, Eišiškių lopšelyje-darželyje „Žiburėlis“ vedžiau atvirą logopedinę veiklą tėveliams ir jų penkiamečiams vaikams „Su mama ir tėveliu liežuvėliui bus smagu“. Atrodo, priemonės paprastos: servetėlės, vata, šaukšteliai, dribsniai, uogienė ir pan., tačiau labai veiksmingos, o svarbiausia – suteikiančios daug teigiamų emocijų vaikams.
 
Juk vaikams žymiai smagiau mankštinti liežuvį, lūpas, kai pasiūlomi netradiciniai pratimai, žaidžiant, smaguriaujant. Taip pat tai puiki proga linksmai ir turiningai praleisti laiką su savo vaiku ir, pasitelkus fantaziją, pasiūlyti vaikui įvairių pratimų su daržovėmis, vaisiais, guminukais ir pan.
 
Susirinkusioms mamytėms ir vaikams daug pratimų pasiūliau atlikti kartu, padedant vienas kitam, taip pat buvo skaitėme logopedinę pasaką apie peliuką Dantuką, jo draugus gyvūnus ir paukščius. Vaikų ir mamų gera nuotaika, stropumas ir nuostaba atliekant pratimus parodė, kaip svarbu įtraukti tėvus, supažindinti, parodyti. Kartais net nusimąstome, kad paprasti dalykai gali būti labai svarbūs ugdant vaikų kalbą. Dabar mamos namuose galės interpretuoti pratimus, pritaikyti juos savo vaikams.
 
 
Artikuliacinė mankšta „Peliukas Dantukas“
 
Prieš artikuliacinę mankštą tėvams ir vaikams išdalinami paveikslėliai su gyvūnais ir paukščiais, kurie išvardinti tekste.
 
Pačiame miško viduryje gyveno peliukas vardu Dantukas. Visi žvėreliai jį vadino taip dėl to, kad jo priekiniai dantukai visada buvo matyt, net tada kai jis uždarydavo burnytę (uždedame priekinius dantis ant apatinės lūpos). Peliukas labai mėgo dainuoti ir dažnai rengė koncertus ant miško scenos visiems gyvūnams. Šiandien peliukas taip pat ruošiasi koncertui. Anksti atsikėlė ir ruošėsi išeiti iš savo narvelio: išsivalė dantukus (liežuviu valome viršutinius ir apatinius dantis iš vidinės pusės), suvalgė pusryčius (imituojame kramtymą) ir atsigėrė daug vandens (imituojame gėrimą). Išlindo iš urvelio (plačiai atidaryta burna iškišame smailų liežuvį), pasižiūrėjo į kairę pusę (liežuvio galiuku siekiame kairįjį lūpų kamputį), po to į dešinę pusę (liežuvio galiuku siekiame dešinį lūpų kamputį) ir po truputį judėjo miško scenos link (pratimas liežuviu „Arkliukas joja). Atėjęs prie scenos peliukas Dantukas pakėlė savo galvą į viršų, kad pasižiūrėti kiek atskrido paukščių jo pasiklausyti (plačiai išsižioję siekiame liežuviu pirmiau viršutinę lūpą, po to liežuvį keliame link nosies).
 
Vaikai, kurie turi gyvūnų ir paukščių paveikslėlius kartu su mamytėmis imituoja jų garsus.
 
Atskrido:
  • pelėda (uhu-uhu)
  • gegutė (ku-ku)
  • genys (tuk-tuk)
  • gandras (kle-kle)
Po to peliukas pasižiūrėjo į apačią (liežuvį dedame ant apatinės lūpos, po to iškišame labiau link smakro), juk įdomu kokie žvėreliai susirinko jo pasiklausyti?
Pamatė:
  • varlytę (kva-kva)
  • antį (kre-kre)
  • katytę (miau-miau)
  • vištą (ko-ko-ko)
  • gaidį (kukariekū)
  • karvę (mū-mū)
  • šuniuką (au-au)
  • avį (be-be)
  • kiaulytę (kvi-kvi)
Visi nekantriai laukė, kada peliukas pradės dainuoti. Iš pradžių peliukas dainavo (čia galima pasirinkti kokie garsai mums yra aktualūs):
  • sssssssss
  • zzzzzzzz
  • šššššššššš
  • žžžžžžžžž
O po to visi gyvūnai pritarė peliukui ir dainavo kartu (kartojame, ką „dainavo“ peliukas). Koncertas pasibaigė, peliukas Dantukas nusilenkė ir visiems siuntė oro bučinius (siunčiame oro bučinius).
 
 
Artikuliaciniai pratimai
  1. Pūtimo pratimas su vatos gumuliukais. Tėvai atsisėda priešais vaikus, vaikas ant delno deda vatą. Tėvai savo delną laiko priešais vaiko, vaikas taria garsą š, č, vata turi „nuskristi“ į tėvelių ranką. Tą patį kartoja tėvai.
  2. Pūtimo pratimas „Plunksna ant siūlo“. Tėvai  laiko iškeltą virš vaiko siūlą su pririšta plunksna, burnos lygyje. Vaikai turi virpinti lūpas, kaip arkliukas, kad siūlas judėtų.
  3. Nupūsk servetėlę. Tėvai vaikui ant galvos uždeda išlankstytą servetėlę, vaikas turi ją nupūsti, nukreipdamas pūtimo srovę į viršų.
  4. Išpūsk kamuoliuką iš stiklinės. Į neaukštą stiklinę įdedame teniso kamuoliuką, reikia pūsti į stiklinę stipria oro srove, kad kamuoliukas toje stiklinėje stipriai judėtų arba net iššoktų iš jos.
  5. Perkelkim dribsnius (kamuoliuko formos) . Vaikas šiaudelio pagalba turi perkelti iš vieno puodelio į kitą dribsnius. Tuo metu tėveliai prilaiko puodelius.
  6. Laikyk dantukais! Dantimis laikyti medinę mentelę, ant kurios padėtas dribsnis. Kas ilgiau išlaikys?
  7. Dribsnis ant liežuvio. Dribsnį padėti vaikui ant liežuvio galiuko. Liežuvis turi būti iškištas ir siauras, nesiliesti su lūpomis. Laikant dribsnį ant liežuvio, kelti į viršų, į apačią ir į šonus. Tėvai turi prilaikyti smakrą, kad vaikas būtų išsižiojęs.
  8. Sūrių šiaudelių valgymas be rankų. Vaikas, prilaikydamas lūpomis šiaudelį, neliesdamas jį rankomis, turi suvalgyti. Tuo metu galva yra palenkta žemyn.
  9. Nuimk ratelį. Ant medinio iešmelio uždėti žiedo formos dribsnį, vaikas liežuvio pagalba turi jį nuimti. Be rankų.
  10. Šokoladiniai ūsai. Tėvai užtepa vaikams, o vaikai tėvams šokoladinio kremo (uogienės) – ūsus. Reikia kuo švariau nulaižyti.
  11. Morkiniai arba sūrūs ūsai. Plonais šiaudeliais supjaustyti morkas (šiaudeliai), vaikai iškišdami lūpas į priekį turi išlaikyti morkas lūpomis, be rankų.
  12. Sultys lėkštėje. Į lėkštę įpilti spaustų sulčių, vaikai turi „išgerti“ be rankų.