Emokykla.lt

Kaip vaikai prisijaukino Lapę

2017-04-10
Kaip vaikai prisijaukino Lapę
Jurgita RIAUBYTĖ
Vilniaus lopšelis-darželis „Ozas“
Draugystė panaši į kamuolį – ji rieda prie tų kuriems yra reikalinga, o tada su šypsena grįžta atgal ir ši kelionė niekada nesibaigia. Jei kažkas paspiria kamuolį į kampą, arba jis pats netyčia nurieda už spintos, reikia būti kantriems ir padėti riedėti toliau. Juk vienam žaisti neįdomu.
Mokėjimas bendrauti – viena svarbiausių asmenybės savybių. Pasak vieno žymiausių Lietuvos psichologijos kūrėjų ir puoselėtojų prof. Alfonso Gučo, vaikas iš prigimties yra linkęs bendrauti, todėl, radęs draugą vaikystėje, išmokęs su juo bendrauti, visam gyvenimui išmoks matyti žmogų kaip draugą...[1]
 
Šį rugsėjį Vilniaus lopšelio-darželio „Ozas“ keturmečiai susipažino su nauju grupės draugu – personažu Lape. Lapės atsiradimo grupėje tikslas – vaikų socialinių įgūdžių lavinimas, empatijos ugdymas, mokymasis bendrauti, dalintis, veikti kartu. 
 
Priemonė žaismingu, lyrišku pavadinimų „Prijaukink mane“, – tarė lapė“ buvo sukurta Antuano de Sent Egziuperi knygos „Mažasis princas“ motyvais. Mūsų Lapė nuolat keliauja ir ieško draugų. Ji turi kelionių krepšį kartu su daiktais, kurių jai gali prireikti kelionėje: batukai, kojinės, suknelė, dantų šepetukas, dantų pasta, pagalvė, antklodė. Drabužiai keičiami pagal sezoną – atvėsus orui lapės batai pakeičiami šiltesniais, suknelę pakeičia megztinis, vilnonės kojinės, pirštinės. Lapė turi arbatos ir pyragėlį, kad svečiuose turėtu kuo pavaišinti naujus draugus. Svarbiausias daiktas Lapės krepšyje – pasas, juk keliaujant būtinas asmens dokumentas.
 
 
Kiekvieną pirmadienį kartu su vaikais skaitome pasaką „Mažasis princas“ ir burtu keliu išrenkame vaiką, pas kurį vieną savaitę viešės Lapė. Vaikas Lapę nešasi namo ir kartu su ja patiria kažką naujo, namų aplinkoje ugdosi kasdienius gyvenimo įgūdžius. Vaikų tėvai užrašo įspūdžius, pavyzdžiui: „Laputė Deimantei padėjo ruošti valgyti, tvarkytis namus“; „Prieš miegą Hektoras nepamiršdavo kartu su Lape išsivalyti dantų“; „Drauge su Tėja ir jos mamyte Lapė kepė bulvių plokštainį, padėjo Tėjos sesei Gretai maišyti blynus“; „Kartu su Eirida valgė pusryčiams skanius dribsnius su pienu“; „Visą savaitę Lapė dalyvavo Liepos šeimos gyvenime, kaip pilnavertė šeimos narė: kartu vakarieniavo, valydavosi dantukus, saldžiai užmigdavo Liepos lovelėje“.
 
 
Visi vaikai, parsinešę Lapę namo, supažindindavo ją ir su daugiau žmonių. Lapė bendravo su Viliaus draugais: „Savaitei įpusėjus Vilių aplankė draugai, kurie susipažino su Lape ir žaidė visą vakarą“. Evija supažindino Lapę su savo mažąja sesute „Lapė susipažino su Evijos maža sesute Evelina. Evelina patampė Laputę už ausyčių, uodegytės, bet jai neskaudėjo. Ji šypsojosi žiūrėdama mergaitei į akis“. Mangirdas supažindino Lapę su savo sesėmis Alvile ir Edilija: „Alvilė pasiėmė Lapę į „Liepaites“, o Edilija nusprendė parodyti Laputei kaip sportuoja ir nusivedė į baseiną“.
 
Iš namų ugdomosios situacijos dažnai persikeldavo ir į kitą socialinę aplinką, pavyzdžiui, kartu su Mangirdu ir jo šeima Lapė dalyvavo rinkimuose: „Ačiū tau, Lapute, kad aplankei mus. Būtinai aplankyk mus dar! Lauksime! Ir kai užaugsi, būtinai balsuok, o kad nepamirštum dovanojame tau lipduką“. Danielius kartu su Lape buvo kirpykloje: „Savaitgalį Danielius nukeliavo į kirpyklą ir parodė Lapei, kaip dirba kirpėjos. Danielius apsikirpo ir kartu su Lape nukeliavo bandelių pirkti“.
 
 
Matas vežiojo Lapę traukinuku prekybos centre ir pamokė, kad tokiai pramogai reikalingas bilietas: „Tą šeštadienį jie praleido pramogaudami. Matukas labai mėgsta važinėti traukinuku, tad pakvietė Lapę kartu. Iš pradžių Lapei buvo nedrąsu, bet gavus bilietą ir išgirdus tū-tū, visos baimės išgaravo ir pasivažinėjimas labai patiko“. Eirida Lapei parodė tikrus žirgus: „Sekmadienį Eirida su broliu ir Lape važiavo į draugo Kevino šventę, kuri vyko Grybų dvaro arklidėse“. Hektoras pakvietė Lapę į kino teatrą žiūrėti filmo ir užkandžiauti spragintais kukurūzais: „Kai Hektoras būdavo darželyje, su naująja drauge Lape laiką leisdavo jo sesutė Sofija Marija. Visą savaitę kartu eidavo į mankštą, susipažino su drauge Vesta, kartu ėjo į kino teatrą. Savaitė prabėgo labai greitai“.
 
Ugnė nusivedė Lapę į parodą „Vaikų šalis“: „Šioje parodoje apsilankėme spektaklyje apie obuoliukus ir jų linksmą gyvenimą. Taip pat aplankėme žaislų ligoninę, kadangi lauke buvo labai šalta ir vėjuota, tad nusprendėme patikrinti, ar Lapė neperšalo. Iš pradžių Laputė labai bijojo, bet padrąsinta Ugnytės, leidosi apžiūrima“.
 
 
Augustas Lapei aprodė operos ir baleto teatro užkulisius: „Trečiadienį buvo kone įsimintiniausia diena, kai Augustas, Lapė ir mama lankėsi operos ir baleto teatre. Augustas čia lankosi dažnai, nes čia dirba jo mamytė, o Lapė buvo sužavėta. Buvome scenoje, kur stebėjome pasiruošimą spektakliui, dekoracijų tapybą. Orkestro duobėje Augustui ir jo draugei buvo nejauku – juk taip žemai“.
 
Regina nusivedė Lapę į baleto pamokas, kurias pati lanko: „Šeštadienį Laputė lankėsi baleto pamokoje. Laputei teko apsiauti balerinos batelius, tam, kad kartu su Regina galėtų apžiūrėti klasę“. Eva „Tautų mugėje“ nupirko Lapei rožinį grybą: „Savaitgalį Laputė kartu su Eva ir jos šeima apsilankė „Tautų mugėje“. Kartu su Eva apžiūrėjo ir paragavo įvairių gardumynų. Eva Laputei paprašė nupirkti rožinį grybą “
 
Artėjant Kalėdoms Lapė bent tris kartus aplankė miesto eglę Katedros aikštėje: „Šeštadienį Ugnytė su šeima, Lapute ir draugais sudalyvavo eglutės įžiebimo šventėje“; „Kai atėjo sekmadienis, mes sulaukėme gražios žiemos ir tą dieną kartu su Lape nuvažiavom prie eglutės“; „Deimantė kartu su Lape nusifotografavo prie eglutės mieste“.
 
 
Kone svarbiausią vaidmenį  ugdant socialinius įgūdžius užima empatijos jausmo ugdymas. Buvimas empatišku, gebėjimas atjausti kitą žmogų, pamatyti konkrečią situaciją jo akimis – tai esminiai dalykai bendraujant su žmonėmis. Vaikai, rūpindamiesi Lape, mokėsi draugauti, dalintis, branginti draugystę. Kadangi kiekviena situacija, į kurią patenka vaikas yra ugdomoji, rūpindamiesi Lape vaikai atrado jiems patiems naujų dalykų, įgavo naujos socialinės patirties. Pavyzdžiui, dovanodami lapei savo daiktus, išmoko dalintis. Pradėjus anksti temti Lapė dovanų gavo atšvaitą nuo Evos, po apsilankymo baleto pamokoje – šokių batelius nuo Reginos, po pažinties su Hektoru berniuko sesė Sofija pagamino Lapei draugystės apyrankę.
 
Pasak psichologo dr. Visvaldo Legkausko[2], socialinę patirtį vaikas įgyja gyvendamas ne uždaroje erdvėje, o bendraudamas – ne tik su savo šeimos nariais, bet ir su aplinkiniais (kaimynais, grupės vaikais, jų tėvais ir kt.). Plati bendravimo amplitudė lemia geresnius socialinius įgūdžius, ugdo vaiko gebėjimą lengviau įveikti pasitaikiusias kliūtis, rasti teisingą sprendimą.
 
Lapei pagaminome draugų žemėlapį. Žemėlapis pasiūtas iš veltinio. Lietuvos kontūro rėmuose prisiuvome sagas, simbolizuojančias kiekvieną grupės vaiką. Šalia suklijavome korteles su vaikų vardais. Šis žemėlapis, kuriame sužymėti visi Lapės draugai, kabo grupėje.
 
 
Vaikų savaitės įspūdžiai su nuotraukomis aprašomi Lapės nuotykių albume. Baigiantis metams Lapė turi net du tomus įspūdžių. Iki kovo mėnesio iš dvidešimt penkių grupės sąraše esančių vaikų Lapę į namus parsinešė dvidešimt vienas vaikas.
 
Lapė ne kartą buvo skalbiama skalbimo mašinoje, gavo dvylika dovanų, aplankė trisdešimt vieną naują vietą, o dar pridėjus dvidešimt vieno vaiko namus, suskaičiuotume, kad Lapė aplankė per penkiasdešimt socialinių aplinkų. Jei tik ji galėtų kalbėti, tikrai pasidžiaugtų, kad tapo prijaukinta.
 
Gruodžio mėnesį mūsų grupę aplankė vaikų literatūros rašytoja, knygos „Laimė yra lapė“ autorė Evelina Daciūtė. Vaikai ją supažindino su Lape, o viešnagės pabaigoje E. Daciūtė pasidalijo savo įžvalgomis: „Mane sužavėjo kelioninės lapės idėja. Žinoma, pirmiausia dėl to, kad tai mano knygelės personažas. Todėl buvo miela ją sutikti darželio grupėje. Visi jai auklėtojų ir vaikų parinkti daiktai į kelionę – tai ir rūpestis, ir bendradarbiavimas, ir socialinių įgūdžių lavinimas. Pavyzdžiui, tai, kad krepšyje buvo ir dantų pasta su šepetuku – higienos įgūdžių lavinimas. Tai, kad jos viešnagė kiekvieną būdavo aprašyta – tai ir kūrybingumo skleidimasis, priemonės naudojimas įtraukiant ir tėvus, tai galimybė vaikams sužinoti daugiau vienas apie kitą, stipresnis bendruomeniškumo jausmas“.
 
Dr. Birutė Pernaravičiūtė, Lietuvos vaikų ir jaunimo centro neformalaus ugdymo mokytoja, neformalaus švietimo konsultantė ir akredituota pradinio ugdymo sklaidos lektorė, pasidalijo savo įžvalgomis: „Labai patiko projekto idėja ir išpildymas. Neformalus šio projekto įgyvendinimas padeda vaikams socializuotis kūrybingai ir įdomiai, per jiems smagią neformalią veiklą. Šis projektas ugdo bendruomeniškumą, bendradarbiavimą tarpusavyje, pažintinę kompetenciją. Tokio projekto idėja gali būti platinama ikimokyklinio ugdymo įstaigose kaip metodinė vaikų kompetencijų ugdymo priemonė. Šis projektas vienija vaikų tėvelius bendrauti ir bendradarbiauti, vaikai gali matyti kitų vaikų veiklą, pasisemti idėjų ir informacijos“.
 
Gegužės mėnesį Lapė kartu su savo albumu ir visomis priemonėmis dalyvaus metodinių priemonių parodoje, kuri vyks metodų mugės „Žaidimų vaivorykštė“ metu Lietuvos vaikų ir jaunimo centre.
 

[1] Gučas, A. (1990). Vaiko ir paauglio psichologija. Kaunas: Šviesa
[2] Legkauskas, V. (2008). Socialinė psichologija. Vilnius: Vaga.