Emokykla.lt

Tapymas ant vandens kaip terapijos priemonė vaikui

2011-11-28
Susijusios temos: Kūrybingumas Vaiko ugdymas
Tapymas ant vandens kaip terapijos priemonė vaikui
Žydrė Dargužytė
Jau keletą metų psichologai, socialiniai pedagogai savo darbe su vaikais taiko tapymo ant vandens terapiją. Tai – ebru menas, atkeliavęs į Lietuvą iš Turkijos. Specialistai, savo darbe taikantys šią terapiją, sako vaikuose įžvelgiantys neįtikėtinų pokyčių. Piešimas ant vandens vaikui visada pavyksta, taigi jis nesijaudina dėl rezultato – atsipalaiduoja, pailsi, išlaisvina kūrybines galias. Šiuo menu užsiimantys vaikai stipriai į jį įsitraukia – itin aktyvūs nurimsta, o lėtesni – tampa aktyvesni.
Daugeliui su šiuo menu nesusidūrusių kyla klausimas, kaip galima tapyti ant vandens ir kuo tai gali būti naudinga vaikui. Procesas labai paprastas – viskas vyksta dideliame inde, pripiltame specialaus vandens. Ant jo paviršiaus vaikas kuria meno kūrinį iš natūralių medžiagų pagamintais dažais, kurių net palaižius ar prarijus, nieko blogo neatsitiktų. Paskui, baigęs piešinį, mažylis glaudžia prie vandens paviršiaus specialų popierių, ant kurio prilimpa tai, kas nupiešta vandens paviršiuje. Tokiu būdu išgaunami itin subtilūs ornamentai, gėlės, ženklai ir visa kita. Pagrindiniai elementai, veikiantys vaiką, kuriantį ebru meną, – vanduo, spalvos, kvapas, garsas, judesys. Pastarasis atsiranda tada, kai vaikas jaučia, kaip specialus popierius pritraukia dažus nuo vandens paviršiaus. Užsiimant šiuo menu, įprastai skamba raminamai veikianti turkiškos fleitos muzika. Nuostabų piešinį vaikas gali sukurti vos per keletą minučių, tačiau tai gali trukti tol, kol vaikas norės.
 
Naudinga specialių poreikių turintiems vaikams
 
Ebru meno puoselėtojai Lietuvoje jau spėjo šia veikla pasidalinti su specialistais, dirbančiais ne tik su sveikais, bet ir su specialių poreikių turinčiais vaikais. Bene viena iš pirmųjų Lietuvoje tai padarė socialinė darbuotoja Irma Čekanauskienė. Moteris ilgą laiką dirbo su specialių poreikių turinčiais vaikais viename iš užimtumo centrų. „Ebru menas čia puikiai tiko – jis padėjo didinti vaikų savivertę, susikoncentruoti, atpalaiduoti kūną. Svarbiausia tai, kad juo gali užsiimti netgi beveik nematantys. Kai vaikai baigia darbą, juos labai nustebina kitų reakcija – mat kūrinys visada kažkuo nustebina. Kitų žmonių teigiamos emocijos vaikams padeda jaustis svarbiems, skatina veikti“, - ilgamete patirtimi, praktiškai taikant ebru terapiją, dalijasi I. Čekanauskienė.
 
Silpnaregiai vaikai, negalintys gerai matyti spalvų ir jų atskirti, jas renkasi intuityviai – tiesiog ima ir eksperimentuoja. Jie šio meno poveikį jaučia ne tik per kitų emocijas, bet ir tada, kai glaudžia popierių prie vandens paviršiaus ir supranta, jog jaučia vandens pasipriešinimą.
 
Specialistų teigimu, ebru labai tinka tiems, kurie turi koordinacijos sutrikimų, tarkime, jei vaiko rankos negali tinkamai valdyti piešimo priemonės, jis nuolat jaučia psichologinį diskomfortą dėl to, kad gali nepavykti. Ebru menas – nesėkmės galimybę eliminuoja.
 
Socialinė pedagogė I. Čekanauskienė prisimena atvejį, kai piešti ant vandens mokė rankų koordinacijos sutrikimų turintį berniuką. Prieš tai, kol vaikas dar nebuvo atradęs šios veiklos, tėvai, norėdami lavinti vaiką, nuolat prašydavo jo, kad šis perrašytų tekstą nuo knygų. Kai vaiko sveikata pradėjo itin stipriai blogėti, jis to jau nebepajėgdavo, tad matydamas, jog nebesugeba, dėl to stipriai išgyveno. Kai atrado ebru, po truputį vėl pradėjo pasitikėti savimi, nes suprato, kad sudrebėjusi ranka neturi įtakos galutiniam rezultatui, skirtingai nei piešiant, tarkime, flomasteriais ar guašu.
 
Specialistė pastebėjo, kad ebru palankiai veikia ir autizmo sindromą turinčius vaikus. Tokie vaikai pirmiausiai linkę viską paliesti ir pargauti. Jei taip atsitinka, vaikas jokių neigiamų pasekmių nepajaučia, mat natūralios sudėties dažai neturi neigiamo poveikio organizmui. „Dažnai tenka stebėti, kaip keičiasi vaikų piešiniai, po kelių mėnesių praktikos darbuose atsiranda vis daugiau šviesių spalvų“, - patirtimi dalijasi I. Čekanauskienė.
 
Stipri kūrybinė raiška
 
Psichologė Daiva Jankauskienė patvirtina, kad ebru menas palankiai veikia vaikų psichiką. Ilgametę patirtį dirbant su vaikais turinti specialistė įsitikinusi, kad ši veikla tinkama ne tik sergantiems, bet ir sveikiems vaikams. „Kurdamas tokį meną, vaikas patiria labai daug emocijų, į jį „įdeda“ savo patirčių, dirba netrukdomas ir gali atsipalaiduoti, nes žino, kad tokio kūrinio neįmanoma sugadinti. Tai labai svarbu tiems, kurie nerimauja dėl rezultato. Juk yra tokių, kurie, pavyzdžiui, piešdami pieštuku, nepasisekus taip, kaip tikėjosi, trina lapą tol, kol jame atsiranda skylė. Ebru tiesiog neleidžia kilti neigiamoms emocijoms“, - aiškina D. Jankauskienė.
 
Jai pritaria ir Kauno psichiatrijos ligoninės ergoterapeutė Aušra Čepaitienė. Moteris sako pastebėjusi, jog šios veiklos raminamas poveikis nepaneigiamas. „Juk vanduo, spalvos, muzika žmogų stipriai veikia, tad tapantis visiškai atsiduoda kūrybai, pamiršta tai, kas jį neramina“, - patirtimi dalijasi A. Čepaitienė.
 
VšĮ „Meda Project“ direktorė Eglė Veršinienė, įgyvendinanti neformalaus ugdymo projektą Lietuvos švietimo įstaigose „Ebru menas – tapymas ant vandens“, sako, jog šis užsiėmimas sužadina net nepagydomomis ligomis sergančių vaikų kūrybos polėkį. Moteris prisimena įvykį, kai vaikas, nepajėgiantis išlipti iš vežimėlio, po pusės metų ebru meno terapijos, pakilo iš vežimėlio.
 
„Tas stiprus kūrybos troškimas ir noras atsiduoti stebuklingam ebru meno pasauliui jį taip paveikė, kad šis sustiprėjo fiziškai. Po tapybos ant vandens vaikai namuose ar ligoninėje griebia flomasterius, pieštukus ir pieša arba tiesiog svajoja. Jie namuose kūrinius gali kurti ant paprasto vandens“, - pasakoja E. Veršinienė.
 
Ebru atveria duris į kūrybos pasaulį
 
Kad tapymo ant vandens terapija vaikus veikia, įrodo netgi patys paprasčiausi žaidimai, dažnai praktikuojami ugdytojų. Pavyzdžiui, iš pradžių vaikas klausosi žodžių, kurie turi neigiamų konotacijų ir eina piešti. Pastebėta, kad po to piešiniuose būna kur kas daugiau šaltų spalvų. Visai kitaip vaikas elgiasi ant vandens paviršiaus po to, kai eina piešti pasiklausęs pozityvių žodžių – jo darbe atsiranda daug šviesių spalvų. Tai – vienas iš pavyzdžių, kad ebru atspindi vaikų emocijas, taigi, pasitelkus jį, galima daug sužinoti apie patį vaiką – kaip jis jaučiasi, ar dėl kažko išgyvena.
 
„Yra vaikų, kurie iš aplinkos „sugeria“ visa tai, kas yra negatyvu. Tokiems vaikams ypač reikia „išsikrauti“. Tokių vaikų darbuose daug smailių, kampuotų griežtų judesių ir tamsių spalvų. Negerai, kai tėvai to nesupranta ir reikalauja iš vaiko darbų tik estetinio grožio. Pas mus ateina daug tokių vaikų, kurių darbai nesikeičia jau daug laiko – nuolat tamsūs, bet vaikai  pasikeitė – tėvai pastebi, kad mokykloje jų vaikams lengviau – tapo ne tokie uždari, rečiau verkia, netgi aktyviau įsitraukia į būrelių veiklas“, - pastebi E. Veršinienė.
 
Itin aktyviems vaikams šis menas taip pat priimtinas, jis juos nuramina – būna, kad į studiją atėję vaikai, pradėję piešti, pamiršta tėvelius, tarsi iškeliauja į savo pasaulį. „Vaikų kartais net pajudinti neįmanoma, tėvai stebisi, kaip taip gali būti – juk namuose vaikas visiška priešingybė. Po užsiėmimų tėveliams rekomenduojama pabūti su vaiku ramioje aplinkoje, kitaip tariant, nesugriauti to pasaulio, į kurį vaikas buvo trumpam išėjęs“, - apibendrina E. Veršinienė.
 
Sigita Gedvilienė ebru su savo mažąja dukrele, ketverių metų Gerda, atrado beveik prieš metus. „Užsiėmimus lankome du kartus per savaitę, jei užsiėmimas būna penktadienį, tai kai mergaitė pareina namo, ji visą savaitgalį kalba tik apie ebru – klausia, kada vėl eisime, ką piešime, kur kabinsime piešinius. Vieną iš piešinių ji jau kelis mėnesius laiko prie lovos, o prieš eidama miegoti – pabučiuoja. Pastebėjau, kad Gerda dabar gali kur kas ilgiau sutelkti dėmesį į kokią nors veiklą, apskritai pradėjo pastebėti aplinkoje esantį meną“, - pasakoja S. Gedvilienė.
 
Galima sakyti, kad ebru – visapusiškas ugdymo metodas. Juk juo užsiimantis vaikas lavina ne tik motorikos įgūdžius, bet mokosi susikoncentruoti, pajausti skirtingų medžiagų susiliejimą ir poveikį – sakoma, kad vanduo iš žmogaus ištraukia neigiamas emocijas, dėl to, žiūrėdami į vandenį, taip greitai atsipalaiduojame. O svarbiausia, kad ši veikla tinka be išimties visiems vaikams, jei tik jiems patinka.
 
Patarimai tėvams: kodėl vaikui verta užsiimti ebru?
  1. Tai – būdas kūrybiškai pailsėti. Piešdamas ant vandens, vaikas atsipalaiduoja, tampa kur kas atviresnis, o pamatęs, kad rezultatas puikus – nori šia veikla užsiimti ir toliau.
  2. Tinkamas vaikams, sergantiems astma, nes dažai, kuriais piešiama, yra natūralūs, tad nesukelia neigiamo poveikio sveikatai.
  3.  Labai aktyvūs vaikai, užsiimantys ebru menu, nusiramina patys, be tėvų ar ugdytojų intervencijos.
  4. Vaikams, kurie itin nerimauja dėl kūrinio rezultato, netenka jaudintis, kad nepavyks. Jie gali atsipalaiduoti ir susikoncentruoti į kūrybinį procesą.
  5. Nedrąsūs vaikai, pastebėję, kad jiems sekasi piešti, pradeda labiau savimi pasitikėti, greičiau užmezga ryšių su kitais vaikais, pedagogais, tampa atviresni. Taip padidėja jų savivertė.
  6. Ebru skatina atrasti – kuo daugiau eksperimentuosi, tuo geresnis rezultatas išeis.